www.matnmatlab.mahblog.com پزشکی - با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
اگر دوست داری که خداوند دوستت بدارد، به دنیا بی علاقه باش و اگر دوست داری مردم دوستت بدارند، هرگاه از مال دنیا چیزی به دستت افتاد، آن را به سوی آنان بیفکن [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 5:25 صبح

سندرم روده تحریک پذیر

 
 

نشانگان روده تحریک پذیر چیست؟

??????????.jpg

نشانگان روده تحریک پذیر یا به اختصار IBS مشکلی است که عمدتاً روده بزرگ را تحت تأثیر قرارمی دهد. روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش است که مدفوع را ساخته و ذخیره می نماید. کلمه نشانگان سندرم به معنای گروهی از نشانه هاست، سندرم روده تحریک پذیر از جمله نشانگان است چرا که گروهی از نشانه ها را تولید می کند. مثلاً سندرم روده تحریک پذیر باعث گرفتگی، آروق زدن، دفع گاز، اسهال و یبوست می شود.

سندرم روده تحریک پذیر ، یک اختلال شایع گوارشی است که ویژگی اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و درد شکمی است . نکته مهم ، آن است که در سندرم روده تحریک پذیر هیچ اختلال عضو شناخته شده ای با معاینه بالینی و بررسی تشخیصی معمول یافت نمی شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد .بنابراین تعریف بیماری بر اساس معیارهای بالینی ، و به تشخیص پزشک خبره گذاشته می شود .

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری نیست. یک مشکل عملکردی است که به این معناست که روده آنطور که باید کارنمی کند.

در سندرم روده تحریک پذیر اعصاب و عضلات روده بیش از حد حساس هستند. مثلاً زمانی که غذا
میخورید عضلات بیش از حد لازم منقبض می شوند. این انقباضات می توانند منجر به گرفتگی روده ها و اسهال حین غذا خوردن یا مدت کوتاهی پس از آن شوند. اعصاب ممکن است بیش از اندازه به کشش روده مثلاً به دلیل گاز حساس باشند. در نتیجه گرفتگی و درد ایجاد می شود.

سندرم روده تحریک پذیر می تواند دردناک باشد اما به روده آسیب نمی رساند و باعث بیماری دیگری هم
نمی شود.

آیا استرس باعث سندرم روده تحریک پذیرمی شود؟

استرسهای عاطفی باعث بروز سندرم روده تحریک پذیر نمی شود. اما در فردی که سندرم روده تحریک پذیر دارد استرس می تواند نشانه ها را آغاز کند. در واقع روده می تواند به تمام چیزها مانند غذا، ورزش و هورمونها واکنش زیاده از حد نشان دهد.

غذاهایی که نشانه های سندرم روده تحریک پذیررا ایجاد میکنند شامل محصولات لبنی، شوکولات، الکل، کافئین، نوشابه های کربناتی و غذاهای چرب است.

زنانی که سندرم روده تحریک پذیر دارند علائمشان در طی دوره قاعدگی بیشتر می شود.

???????????.jpg
نشانه های سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

علائم اصلی سندرم روده تحریک پذیر موارد زیر است:

- دردهای کرامپی در ناحیه معده

- اسهال و یبوست دردناک

بیشتر افراد اسهال یا یبوست هر کدام را دارند اما بعضی هر دو را دارند.

سایر نشانه ها عبارتند از :

- بلغم در مدفوع

- شکم متورم یا باد دار

- احساسی نا تمامی دفع



  • کلمات کلیدی : سندرم روده
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 5:21 صبح
    بیماری پارکینسون parkinson’s disease
    بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease یا PD) برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکترجیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ???? میلادی توصیف شد او نام این بیماری را “فلج‌لرزان” نامید که امروزه آن را تحت عنوان بیماری پارکینسون می‌شناسند.

    بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است . این اختلال هنگام رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.

    پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ? ???سالگی است از هر ? ????نفر بالای ? ???سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا ? ???درصد بیماران را تشکیل می‌دهند.

    بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز می‌میرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم می شود.

    پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت ، کندی حرکات ، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می‌دهند.

    در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌کند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزشهای شدید اندام به ویژه به هنگامی که می‌خواهد تمرکز بیشتری به خود دهد نیست.

    لرزش معمولا بیش از هر محدودیتی تاثیر منفی بر روان بیمار دارد. کم کم تکه کردن غذا ، لباس پوشیدن ، اصلاح و استحمام وقت زیادی از بیمار می‌گیرد حرکات بیمار مثل نشستن و برخاستن از صندلی و راه رفتن او اهسته می‌شود و بیمار حالت قوز پیدا می‌کند، صدای او یکنواخت و نگاه او خیره و بدون احساس می‌شود.

    پیشرفت پارکنیسون معمولا تدریجی است و سرعت آن از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند.

    هدف از درمان بیماران با داروی ال‌دوپا، جلوگیری از ناتوان شدن و از کار افتادگی بیمار مبتلا است. اغلب این بیماران نیازمند دریافت داروهای اعصاب و روان نیز هستند.

    در چنین روزی در سال ?” ?????هوگو مونشتربرگ” روان شناس و فیلسوف آلمانی الاصل آمریکایی، یکی از پیشگامان رفتار گرایی و یکی از بنیانگذاران طب کار و پزشکی صنعتی متولد شد.

    او یکی از نخستین کسانی است که به تاثیرات فیزیکی و اجتماعی بر نیروی کار و مشکلات و خستگی کارگران توجه کرد.

    تا پیش از ساخت داروی “ال -دوپا” در ? ،?????درمان بیماری پارکینسون از طریق جراحی پدانکولوومی انجام می‌شد.

    علایم شایع
    لرزش ، به خصوص در حالت عدم حرکت اندام
    سفتی عضلانی و کندی حرکت در کل بدن
    راه رفتن نامتناسب به حالتی که پاها به زمین کشیده می شوند و فاصله پاها از هم بیشتر از حالت طبیعی است .
    قامت خمیده
    از بین رفتن حالت چهره
    تغییرات صدا؛ صدا ضعیف و بم می شود.
    اختلال بلع ، آبریزش دهان
    توانایی ذهنی تا مراحل پیشرفته بدون تغییر می ماند و در مراحل پیشرفته به آهستگی کاهش می یابد.
    افسردگی ، عصبی بودن

    این بیماری بر اساس چهار علامت مخصوص آن مشخص می شود:
    • ارتعاش دست و پا در حالت استراحت (لرزش بیمار همزمان با ارتعاش دست و پا در حالت استراحت)
    • آرام شدن حرکت (برادیکینسیا / Bradykinesia)
    • سختی حرکت (و خشک شدن) دست و پا یا بدن
    • تعادل بد (تعادل ضعیف)



  • کلمات کلیدی : بیماری پارکینسون
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 4:29 صبح
    جلوگیری از پوکی استخوان


    خانم‌ها،‌ مواظب‌ استخوان‌هایتان‌ باشید! استخوان‌ها ستون ‌های‌ بدن‌ شما هستند و عضلات‌ شما برای‌ فعالیت‌ مناسب‌ به‌ سلامت‌ استخوان‌ها نیاز دارند. برعکس، برای‌ داشتن‌ استخوان‌ های‌ قوی‌ و سالم‌ باید فعالیت‌ ورزشی‌ و عضلانی‌ مداوم‌ و مناسب‌ داشته‌ باشید.

    شما خانم‌ها به‌ علت‌ داشتن‌ شرایط‌ خاص‌ هورمونی، بسیار در معرض‌ خطر پوکی‌ استخوان‌ قرار دارید و این‌ مسئله‌ در مورد همسر، پدر و برادرانتان‌ صادق‌ نیست.در عوض در این‌ زمینه‌ نگران‌ دخترانتان‌ باشید! شما زودتر و بیشتر از آقایان‌ دچار پوکی‌ استخوان‌ می‌شوید و اگر یائسه‌ شده‌اید چندین‌ برابر مردان‌ همسن‌ خود در معرض‌ بروز این‌ مسئله‌ و عوارض‌ مربوط‌ به‌ آن‌ قرار دارید.

    خانم‌ها علاوه‌ بر مسائل‌ فیزیولوژیک، به‌ دلیل‌ شرایط‌ زندگی‌ و کاری‌ نیز در معرض‌ خطر هستند؛ شما خانم‌ خانه‌ دار چقدر خودتان‌ را ملزم‌ می‌ کنید که‌ ورزش‌ و نرمش‌ کنید؟ چقدر از نظر تغذیه‌ به‌ احتیاجات‌ خود توجه‌ می‌ کنید؟


    خانم‌هایی‌ که‌ در روز، حدود 30 تا 60 دقیقه‌ پیاده‌روی‌ داشته‌ باشند، چهار تا هفت‌ برابر، ذخیره‌ استخوانی‌ بیشتری‌ خواهند داشت.

    پوکی‌ استخوان‌ چیست؟
    پوکی‌ استخوان‌ از نظر تعریف‌ یعنی‌ کاهش‌ تراکم (دانسیته DENSITY)استخوانی، به‌ نحوی‌ که‌ سبب‌ ضعف‌ و شکنندگی‌ استخوان‌ ها می ‌شود. این‌ مسئله‌ گاهی‌ آن‌ قدر جدی‌ است‌ که‌ می ‌تواند بدون‌ این‌ که‌ خبر کند، سبب‌ شکستگی‌های‌ ناگهانی‌ استخوان‌ ها شود؛ مثلاً در حالی‌ که‌ خم‌ شده‌اید و می ‌خواهید روزنامه‌ را از زمین‌ بردارید یا جاروبرقی‌ را از اتاقی‌ به‌ اتاق‌ دیگر می برید و یا حتی‌ وقتی سرفه‌ می کنید.

    براساس‌ مطالعاتی‌ که‌ صورت‌ گرفته سالانه‌ یک ‌و نیم ‌میلیون‌ شکستگی‌ در اثر پوکی‌ استخوان‌ به‌ وجود می ‌آید که‌ عمدتاً در نواحی‌ ستون‌ فقرات، لگن‌ و مچ‌ دست‌ رخ‌ می‌ دهد. تقریباً در مورد نیمی‌ از خانم‌ های‌ بالای‌ 50 سال‌ یا بیشتر، احتمال‌ حداقل‌ یک‌ شکستگی‌ به‌ این‌ علت‌ وجود دارد. خوشبختانه‌ برای‌ این‌ که‌ کاری‌ در این‌ زمینه‌ صورت‌ بدهیم، هرگز خیلی‌ دیر نیست.

    لازم‌ است‌ بدانید که‌ استخوان‌های‌ شما مرتب‌ در حال‌ بازسازی‌ اند. یک‌ سیکل‌ استخوان ‌سازی‌ حدود دو تا سه‌ ماه‌ طول‌ می‌ کشد. وقتی‌ جوان ‌تر هستید، میزان‌ استخوان‌ ساخته ‌شده، بیشتر از استخوان‌ برداشته‌ شده‌ است. بیشترین‌ میزان‌ توده‌ استخوانی‌ را در 35 سالگی‌ دارید و پس‌ از آن‌ در یک‌ سرازیری‌ قرار می ‌گیرید؛ به‌ این‌ معنا که‌ استخوان‌ برداشته ‌شده‌ بیشتر از استخوان‌ ساخته ‌شده‌ خواهد بود.

    به‌ هنگام‌ قرار گرفتن‌ در این‌ سرازیری، اگر کلسیم ‌ و ویتامین D کافی‌ دریافت‌ نکنید، سرعت‌ کاهش‌ توده‌ استخوانی‌ افزایش‌ می‌ یابد. با افزایش‌ سن، 35 تا 50 درصد توده‌ استخوانی‌ خود را از دست‌ می ‌دهید و در زمان‌ یائسگی‌ این‌ سرعت‌ افزایش‌ می ‌یابد.

    خطر گسترش‌ پوکی‌ استخوان‌ به‌ میزان‌ استخوان ‌سازی‌ و افزایش‌ ذخیره‌ آن‌ در سنین‌ 25 تا 35 سالگی‌ بستگی‌ دارد. هر چه‌ ذخیره‌ استخوانی‌ بیشتری‌ داشته‌ باشید، پوکی‌ استخوان‌ در شما دیرتر شروع‌ خواهد شد. بنابراین، درمان‌ و توجه‌ به‌ تنظیم‌ تغذیه‌ در این‌ سنین‌ اهمیت‌ بسیاری‌ دارد.


    عوامل‌ و زمینه‌ها
    به‌ طور خلاصه‌ این‌ عوامل‌ در شروع‌ و شدت‌ پوکی‌ استخوان‌ مؤثرند:

    - جنسیت؛ پوکی‌ استخوان‌ در خانم‌ها دو تا سه‌ برابر شایع ‌تر از آقایان‌ است. به ‌علاوه خانم‌هایی‌ که‌ دیر قاعدگی‌ شان‌ شروع‌ شده‌ و خانم‌هایی‌ که‌ زودتر یائسه‌ شده‌اند در معرض‌ خطر بیشتری‌ قرار دارند. همچنین‌ در خانم‌هایی‌ که‌ جثه‌ کوچکتری‌ دارند احتمال‌ بروز پوکی‌ استخوان‌ بیشتر است.

    - سن؛ خانم‌های‌ بالای‌ 35 سال.

    - نژاد؛ نژاد سفید و خانم‌ های‌ جنوب‌ شرقی‌ آسیا.

    - سابقهِ خانوادگی؛ داشتن‌ خواهر یا مادر با سابقهِ پوکی‌ استخوان.

    - مصرف‌ سیگار؛ (به‌ دلیل‌ ایجاد اختلال‌ در جذب‌ کلسیم‌ و ساخت‌ استخوان)

    - مصرف‌ برخی‌ داروها؛ مثلاً مصرف‌ طولانی‌ مدت‌ کورتون‌ در مورد بیماری‌های‌ مزمنی‌ نظیر آسم‌ و روماتیسم‌ مفصلی‌ و بیماری‌ های‌ پوستی.

    نکته‌ بسیار مهمی‌ که‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ کرد این‌ است‌ که‌ ارتباط‌ پوکی‌ استخوان‌ و مصرف‌ کورتون‌ در مواردی‌ صادق‌ است‌ که‌ این‌ مصرف‌ در درازمدت‌ و با مقادیر فراوان‌ صورت‌ گیرد. باید توجه‌ داشت‌ اگر به‌ هر دلیلی‌ مجبور به‌ مصرف‌ طولانی‌ مدت‌ کورتون‌ هستید، حتماً باید کلسیم‌ و ویتامین‌D دریافت‌ کنید.

    - مصرف‌ الکل‌ نیز از مواردی‌ است‌ که‌ در ایجاد پوکی‌ استخوان‌ مؤثر است‌ و باید مد نظر قرار گیرد.

    تشخیص‌
    در مورد تشخیص‌ پوکی‌ استخوان‌ نکته‌ بسیار مهمی‌ که‌ باید مورد توجه‌ و تأکید قرار گیرد این‌ است‌ که‌ اگر فرد پوکی‌ استخوان‌ شدید داشته‌ باشد در حدی‌ که‌ سبب‌ شکستگی‌های‌ خود به ‌خودی‌ شود، حتماً با یک‌ عکس‌ معمولی‌ از هر کدام‌ از استخوان‌ها قابل‌ تشخیص‌ است. شیوهِ دیگر تشخیص، سنجش‌ تراکم‌ استخوان‌ است‌ که‌ توصیه ‌شده‌ فقط‌ در این‌ موارد انجام‌ شود:

    - اگر در سن‌ یائسگی‌ هستید و هورمون‌ جایگزین‌ مصرف‌ نمی ‌کنید.

    - اگر به‌ مدت‌ طولانی‌ و با مقدار بالا داروهایی‌ مصرف‌ می ‌کنید که‌ پوکی‌ استخوان‌ ایجاد می ‌کنند.

    - اگر دیابت‌ نوع‌ یک‌ دارید که‌ انسولین‌ مصرف‌ می‌ کنید و یا به‌ بیماری‌ های‌ کبدی‌ و کلیوی‌ مزمن‌ دچار هستید.

    - اگر سابقهِ خانوادگی‌ پوکی‌ استخوان‌ دارید.

    - اگر یائسگی‌ زودرس‌ داشته‌ اید.

    - خانم‌های‌ یائسه‌ با سن‌ بالای‌ 50 سال‌ که‌ یکی‌ از موارد بالا را نیز داشته‌ باشند.

    - خانم‌های‌ یائسه‌ با سن‌ بالای‌ 65 سال.


    عوارض‌ پوکی‌ استخوان‌
    - دردهای‌ استخوانی‌ و دردهای‌ مزمن‌ در ناحیه‌ گردن‌ و کمر.

    - شکستگی‌های‌ استخوانی‌ در ناحیه‌ ستوان‌ فقرات، لگن‌ و مچ‌ دست‌ (شکستگی‌های‌ ستون‌ فقرات‌ ممکن‌ است‌ خود به ‌خود رخ‌ دهند و در درازمدت‌ سبب‌ کاهش‌ قد و خمیدگی‌ پشت‌ شوند؛ شکستگی‌های‌ لگن‌ بسیار مهم اند و در خانم ‌های‌ با سنین‌ بالا، به‌ دلیل‌ عوارض، سبب‌ مرگ‌ زودرس‌ خواهند شد؛ شکستگی‌های‌ مچ‌ دست‌ در خانم‌ها با زمین‌ خوردگی‌ و با نیروی‌ کمتری‌ در مقایسه‌ با فرد عادی‌ رخ‌ می‌دهند).


    درمان‌
    - درمان‌ جایگزینی‌ هورمونی؛ اگر در مرحله‌ بعد از یائسگی‌ هستید این‌ شیوه‌ درمان‌ توصیه‌ می‌ شود. گفتنی‌ است‌ این‌ درمان‌ کاهش‌ خطر بیماری‌های‌ قلبی‌ و آلزایمر (فراموشی‌ پیری) را نیز سبب‌ می‌ شود.

    - ورزش ‌ مداوم‌ و مرتب‌ بسیار مؤثر است؛ گفته‌ می ‌شود خانم‌هایی‌ که‌ در روز، حدود 30 تا 60 دقیقه‌ پیاده‌روی‌ داشته‌ باشند، چهار تا هفت‌ برابر، ذخیره‌ استخوانی‌ بیشتری‌ خواهند داشت. بنابراین‌ خانم‌هایی‌ که‌ مجبورند مسیری‌ را برای‌ رسیدن‌ به‌ محل‌ کار پیاده ‌روی‌ کنند بسیار خوش‌ شانس‌ هستند؛ و اگر این‌ پیاده‌ روی‌ در معرض‌ آفتاب‌ باشد سود بیشتری‌ برده‌اند.

    - دریافت‌ کلسیم‌ به‌ مقدار کافی‌ و پروتئین‌ مناسب‌ در غذاها و در صورت‌ نیاز مصرف‌ آنها به‌ شکل‌ دارو؛ کلسیم‌ علاوه‌ بر استخوان‌ها، برای‌ دندان‌ها، انعقادخون، تنظیم‌ ضربان‌ قلب‌ و ترشحات‌ هورمونی‌ بدن‌ مورد نیاز است‌ و باید روزانه‌ به‌ میزان‌ 1200 میلی گرم‌ در ‌ به‌ طور معمول‌ و در مرحله‌ یائسگی‌ 1500 میلی گرم‌ مصرف‌ شود. ویتامینD نیز به‌ عنوان‌ عامل‌ همراه‌ و مهم‌ استخوان ‌سازی‌ همواره‌ باید در رژیم‌ غذایی‌ وجود داشته‌ باشد؛ بنابراین‌ مصرف‌ دائمی‌ و مرتب‌ شیر ، پنیر، ماست ، کرهِ مارگارین، ماهی ‌ و نان‌ به‌ عنوان‌ منبع‌ غنی‌ این‌ مواد توصیه‌ می ‌شود.

    - سیگار نکشید؛ اگر سیگار نمی ‌کشید و اطرافیانتان‌ نیز سیگاری‌ نیستند بسیار خوشبخت‌ هستید.


    - از مصرف‌ زیاد قهوه‌ خودداری‌ کنید.
    در عین‌ لزوم‌ توجه‌ به‌ مطالب‌ ذکرشده، باید گفت‌ بی ‌دلیل‌ نگران‌ پوکی‌ استخوان‌ نباشید؛ اگر تغذیه‌ مناسبی‌ دارید، اگر فعالیت‌ ورزشی‌ و بدنی‌ انجام‌ می‌دهید، اگر سیگار نمی ‌کشید و اگر به ‌موقع‌ یائسه‌ شده‌اید و همچنین‌ تغذیه‌ و فعالیت‌ ورزشی‌ و بدنی‌ مناسب‌ در سنین‌ 25 تا 35 سالگی‌ داشته‌اید، اصلاً نگران‌ نباشید.

    نکته‌ آخر این‌ که، به‌ عنوان‌ یک‌ مادر به‌ دخترانتان‌ آموزش‌ دهید که‌ چگونه‌ می‌ توان‌ از پوکی‌ استخوان‌ جلوگیری‌ کرد



  • کلمات کلیدی : جلوگیری از پوکی استخوان
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    برای حفظ عادتهای سالم و مناسب غذایی کار دشواری به نظر می‌رسد.غذا خوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می‌شد،امروزه به موضوعی جنبی تبدیل شده که توجه زیادی به آن نمی‌شود.و معمولا در لابه لای کارهای روزانه دیگر گنجانده می شود.علاوه بر این برخی از عادت های غذایی که تصور می کنید موجب کاهش وزن می شوند،در واقع ممکن است منجر به افزایش وزن شوند.در اینجا در راستای توصیه هایی در جهت سلامت شما دوستان عزیز به برخی از این عادت های نادرست تغذیه ای اشاره ای داریم که به شرح زیر است :
    1- نخوردن صبحانه
    نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ است.صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهـن می شود،بلکه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر در ادامه روز خواهد شد.همچنین خوردن صبحانه ممکن است به شما در مـصرف کمتر کالری در ادامه روز کمک نماید.یک تحقیق دانشگاهی نشان داده که مصرف مقدار کالری مشخص در ابتدای روز اثر سیر کنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار کالری در ساعت های دیرتر خواهد داشت که این امر موجب کاهش مجموع کالری مصرفی در روز می شود.
    راه حل این اشتباه آن است که خوردن صبحانه مناسب احتمال بکارگیری عادت های نادرسـت غذایی را در وعده های دیگر کاهش می دهد.صبحانه را کامل صرف نمایید.از مواد لبنی کم چرب،تخم مرغ و نان های سبوس دار استفاده کنید.
    2- غذا خوردن پیش از خواب
    اگر می خواهید خوابهای شیرین ببینید،پیش از خواب از غذا خوردن دوری کنید.با اینکه نتایج قطعی مبنی بر افزایش وزن بر اثر خوردن غذا پیش از خواب وجود ندارد،پرخوری،مصرف غذاهای ادویه دار و چرب،یک تا سه ساعت پیش از وقت خواب منجر به کاهش کیفیت و مدت خواب و موجب کسالت،خـستگـی و کوفـتگی در روز بعد خواهد شد.
    خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب کند شدن تخلیه معده و تشدید سوء هاضمه و مصرف غذاهای ادویه دار منتهی به صدمات و سوزش های قلبی و نیز سوء هاضمه خواهد شد.سعی کنید حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی کردید مقداری میوه جات تازه مصرف نمایید.
    3- پرخوری
    شاید اگر پر خوری های رایج مربوط به سبزیجات می شد،متخصصان تغذیه مشکلی با این نوع خوردن پیدا نمی کردند،اما متاسفانه پر خوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می شود. زیاده روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن و نارضایتی شده و جنبه اجتماعی خوشایندی به دنبال نخواهد داشت.
    وعده های غذایی خود را به جای سه وعده پرحجم به پنج یا شش وعده کم حجم تر تقسیم کنید.خوردن غذاهای سالم و کم حجم حاوی کربوهیدراتهای کمپلکس و پروتئین در طول روز نه تنها اشتهای شما را کنترل می کند،بلکه احتمال پرخوری را نیـز کـاهـش خواهـد داد.تعدد وعده های غذایی همچنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری کالری می شود؛چرا که متابولیسم بدن همواره به فعالیت می پردازد.
    4- گرسنه ماندن
    برخلاف تصور،گرسنه ماندن باعث می شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش پیدا کند. هنگامی که برای مدتی طولانی غذا نمی خورید،بدن شما به دلیل محروم ماندن از مواد غذایی دچار آشفتگی می شود و در انتها هنگامی که دوباره شروع به خوردن می کنید،بدن شما گمان می کند که باید کالری مصرفی را به چربی تبدیل نماید چون نمی داند چقدر طول می کشد که دوباره غذا بخورید.بنابراین چربی ها با شما باقی می مانند.
    اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن،کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظر نمایید.به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کرده و بـیشـتـر بـه باشگاه بروید.از میوه جات،سبزی جات،حبوبات،گوشتهای کم چرب و ماهی استفاده کنید.سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش نمایید.بهترین روش کاهش وزن،تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محـروم کـردن بـدن از مواد غذایی مورد نیاز آن هم به مدت طولانی.
    5- انجام کاری دیگر در حین غذا خوردن
    نه تنها پرداختن به کاری دیگر همزمان با غذا خـوردن مـوجب ریخت و پاش آن در اطراف شما می شود، بلکه به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن نیز منجر خواهد شد.اگر هنگام تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی،مشغول غذا خوردن شوید،این عوامل خارجی پرت کننده حواس باعث می شوند شـما توجه کمتری به گـرسنگی و نشانه های سیرشدن که بیان کننده کافی بودن مقدار غذا و احساس سیری می باشند،نمایید.به علاوه وقتی در حین انجام کاری شروع به غذا خوردن می کنید،دیگر توان توقف نخواهید داشت؛چرا که عمل خوردن تبدیل بـه حرکتی غیر هوشیارانه و مکانیکی بدون توقـف می شود.
    سعی کنید در هر لحظه فقط روی یک چیز تمرکز نمایید.چرخ زدن در آشپزخانه هـنگام صحبت با تلفن ایده مناسبی نیست.اگر فقط می خواهـید دست یا دهانتـان مشغول باشد،سرگرمی غیر از مواد خوراکی پیدا کنید.مثلا آدامس بجوید یا سازی بنوازید.
    6- سریع غذا خوردن
    زندگی بسرعت می گذرد.ولی آیا دوست دارید زندگی شما نیز سریع تمام شود؟بعید اسـت.دفعه بعد سعی کنید،غذای خود را آهسته تر بخورید چون سریع غذا خوردن کمکی به شما نکرده و برعکس باعث افزایش وزن می شود.از زمان شروع غذا تقریبا 20 دقیقه طول می کشد که علائم سیری به مغز برسند بنابراین اگر شما ظرف پنج یا شش دقیقه غذای خود را تمام کنید،مغز فرصتی پیدا نمی کند که به بدنتان بگوید که سیر شده اید و این باعث زیاده خوری و پر کردن معده بیش از مقدار مورد نیاز خواهد شد.آهسته غذا بخورید،آرام باشید،خوب بجوید و از مزه غذا لذت ببرید.به این صورت مغز شما متوجه می شود که در حال غذا خوردن هستید و بنابراین می تواند به بدنتان بگوید که سیر شده اید.
    7- نخوردن آب به اندازه کافی
    آب مایعی حیات بخش برای همه موجودات طبیعت از جمله انسان است.نکته جالب اینجا است که ننـوشـیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سـوخت ساز بدن را کنـد نموده و مـمکن است باعث اضافه وزن نیز بشود.آب ماده ای ضروری برای فعالیتهای متابولیک بدن،از جمله سوزاندن کالری،محسوب می شود.تا زمانی که در کویر زندگی نمی کنید،آب فراوانی اطراف شما وجود داشته و باید زیاد از آن بنوشید.هشت تا 10 لیـوان و اگر ورزش می کنید حتی بیشتر از این مقدار آب بنوشید.خوردن آب به جای انـواع نـوشـابه نیز بسیار مناسـب است.نوشابه ها معمولا زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می برند و دارای کالری های بی ارزش بوده و باعث می شوند بعد از 30 دقیقه مجددا احساس گرسنگی کنید.
    8- نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار کافی
    بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز بدن در انواع میوه و سبزی وجـود دارند که امتناع از خوردن آنها باعث کمبودها و مشکلاتی در بدن خواهد شد.تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامینهای مورد نیاز بـدن،مصرف میوه و سبزیجات تازه و خالص می باشد.بنابراین باید سعی شود این مواد را جزء لاینفک رژیم غذایی قرار داده و همیشه به مقدار کافی از آنها استفاده نمایید.
    9- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی
    خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می شود.استفاده از مواد غذایی کم ارزش و شکم پرکن مانند شکلات،چیپس و پفک،تنـها باعث برهم خوردن رژیم غذایی شده و مشکلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت.با شکم سیر از خانه خارج شوید. گرسـنگی ممکن است منجر بـه خریدن و خوردن تنقلات شود.شکلات،پفک و چیپس هیچ کدام نمی توانند جای یک صبحانه،نهار و شام سالم و رضایت بخش را بگیرند.بنابراین خوب بخورید تا خوب زندگی کنید.برنامه های غذایی ساده و دخیل نمودن خوردنی های سبک و سالم می تواند دنیایی از تغییرات در رژیم غذایی ایجاد کند.متناسب بمانید،انرژی خود را افزایش دهید و از غذا خوردن لذت ببرید.


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    صدمات حاد متداول در ورزش والیبال



    آسیب دیدگی شانه

    همانطورکه درمقدمه یادآورشدم ازآسیب های مهم وشایع درورزش والیبال ؛ مواردمربوط به مفصل شانه وعضلات نزدیک به آن میباشد. علاوه براینکه دراین ناحیه فقط مفصل وعضله وجود نداردبلکه تاندون ها – کیسه های زلالی و...نیز وجود داشته وهرکدام میتواند درانواع آسیب ها دخالت مستقیم یاغیر مستقیم داشته باشد. دراین بخش ابتدا به کشیدگی عضلات شانه خواهم پرداخت. (انشالله درمراحل بعدی نیز کوفتگی شانه - دررفتگی شانه – التهاب کیسه زلالی شانه "زیرآخرومی " – کشیدگی رباط شانه "گلنو- هومرال" موردبحث قرارخواهندگرفت ). کشیدگی عضلات شانه : تعریف :
    میدانیم که عضلات – زردپی ها واستخوانها شامل واحد هایی هستند .این واحدها باعث استحکام مفصل شانه میشوندوبه آن اجازه حرکت میدهند .معمولاکشیدگی درضعیف ترین قسمت یک واحد اتفاق می افتد حالت انواع کشیدگی عضلانی درمفصل شانه :
    1- کشیدگی خفیف (درجه 1):
    عضلات اندکی کشیده میشوند بدون اینکه تارهای عضلات یازردپی ها پاره شوند (دراین حال قدرت کاهش نمی یابد)
    2- کشیدگی متوسط (درجه 2):
    پارگی تارها دریک عضله –یا زردپی یامحل اتصال به استخوان بوجود می آید(قدرت دراین حالت کاهش می یابد)
    3- کشیدگی شدید(درجه 3):
    پارگی اتصالات عضله یا زردپی یامحل اتصال استخوان باجدایی تارها . این نوع حاد دراثر صدمه مستقیم یا فشار بیش ازحد به وجود می آید.
    قسمتهای درگیر:
    1- عضلات وزردپی هایی که استخوانهارابه شانه متصل میکنند.
    2- استخوانهادرناحیه شانه شامل بازو- کتف – ترقوه
    3- بافت های نرم اطراف محل کشیدگی شامل اعصاب – لایه ضریع – عروق خونی ولنفاوی
    علایم ونشانه ها:
    1- دردبه هنگام حرکت یاکشیده شدن مشانه
    2- انقباض متشنج عضلانی درشانه
    3- تورم روی محل آسیب دیده
    4- کاهش قدرت درکشیدگیهای متوسط وشدید
    5- آهکی شدن عضله یازردپی (قابل رویت درعکس پرتو نگاری)
    6- صدای خش خش مانند احساس ترک خوردگی (هنگامیکه ناحیه مصدوم باانگشتان فشارداده شود.)
    علل بوجود آورنده :
    1- استفاده بیش ازحد ومداوم ازواحدهای " عضله – زردپی"
    2- صدمه یانیروی شدید که برشانه اعمال شود
    3- عدم گرم کردن مناسب درورزش
    نحوه پیشگیری :
    1- شرکت دربرنامه های بدنسازی مناسب بارشته ورزشی
    2- گرم کردن صحیح وعلمی قبل ازفعالیت سنگین ورزشی
    3- استفاده ازوسایل وتجهیزات مناسب محافظت کننده درورزشهای پربرخورد
    4- عدم استفاده بیش ازحد ومدام مفصل شانه
    5- بانداژ کردن شانه آسیب دیده قبل از تمرین ومسابقات
    میانگین زمان بهبودی :
    اگر صدمه برای باراول باشد بامراقبت درست زمان بهبودی کاسته میشود
    1- برای کشیدگی عضلانی خفیف 2 تا 10 روز
    2- برای کشیدگی عضلانی متوسط 10 روز تا 6 هفته
    3- برای کشیدگی عضلانی شدید 6 تا 10 هفته
    (اگرصدمات تکرارشوند زمان مراقبت افزایش خواهد یافت – رباطها وزردپی ها نیاز به زمان بهبود طولانی مانند شکستگی استخوانها دارند)



    بسیاردیده شده که بازیکنان – مربیان وسایر عوامل اجرائی درانواع ورزشها نکات ایمنی راکاملا رعایت نموده وعوامل پیشگیری ازآسیب رامورد توجه قرارداده اند ولی بااین وجود امکان بروز آسیب ورزشکارهنوز وجود داشته وممکن است به فرد صدماتی راواردنماید. مواردی ازقبیل انواع کشیدگی عضلات – دررفتگی ها – ضرب دیدگی ها – شکستگی ها وکوفتگی های ناشی ازتمرین یاضربات مستقیم .
    ورزش والیبال نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده وافرادی که به این ورزش می پردازند گهگاه دچار چنین عوارضی شده وادامه کاربرای آنان مشکل خواهدشد.بطورخلاصه میتوان چنین عنوان کرد که مفاصل وعضلات مهم والیبال (دربخش بدنسازی کاملا معرفی شده اند) بیشتر درمعرض آسیب قراردارند به همین جهت برآن شدم تا مواردبسیارمهم وشایع رادراین خصوص شرح داده ودرموردآن فعالیت نمایم .
    برای سهولت کاروداشتن برنامه ای منظم جهت ارائه مطالب به روش زیرآنها راپیگیری مینماییم .
    1- آسیب های شانه
    2- آسیب های آرنج
    3- آسیب های مچ دست ودست
    4- آسیب های کمروناحیه پشت
    5- آسیب های ران
    6- آسیب های زانو
    7- آسیب های مچ پا
    دراین بخش سعی می کنم تابرای قسمتهای گفته شده دربالا مهمترین وشایع ترین آسیب هارانتخاب ودرمورد آنهامطالب مفیدی رابرای شما کاربران گرامی ارائه نمایم .










    این صدمات شامل پیچ خوردگی sprains( قوزک پا ، پیچ خوردگی زانو ، پیچ خوردگی انگشت) و کشیدگی عضله muscle strain (چهلر سر ران و کشیدگی پشت پا و کشیدگی ساق پا) کوفتگی(contusion) عضلات است. پیچ خوردگی:Sprainدر اثر وارد شدن نیرو در خلاف جهت متعارف به مفاصل لیگامنت های اطراف مفصل دجار کشیدگی یا پارگی میشود. که در حقیقت باعث پیچ خوردگی ان عضو میشود.پارگی لیگامنتها شامل سه دسته پارگی کامل ، متوسط و کم است. در پارگی های متوسط لیگامنتها بعد از چند هفته استراحت پارگی ترمیم شده و بهبود مییابد. در پارگی شدید که بعضی از فیبرهای لیگامنت نیز پاره میشود احتیاج به جراحی ترمیمی است. پیچ خوردگی قوزک پا:Ankle sprainپیچ خوردگی قوزک پا بعد از فرود از پرش حادث مسشود . بطوریکه بازیکن روی کف پا فرود نمی اید و عمده فشار و وزن بدن روی قسمتهای جانبی پا منتقل میشود. این زمانی صورت میگیرد که بازیکن در شرایط نامتعادل فرود بیاید یا در اثر برخورد بازیکن دیگری ایجاد شود.
    در پیچ خوردگیهای جزیی همراه با درد و تورم کمی است و بازیکن میتواند به بازی ادامه دهد.ولی در موارد شدیدتر که صدای ترک خوردگی از منطقه آسیب دیده شنیده میشودو ورم قابل توجهی دارد بازیکن قادر به ادامه بازی نیست.
    در این نوع آسیب دیدگی برای تسکین استفاده از یخ و بالانگهداشتن پا از سطح بدن با استفاده از دو بالش و استراحت مفید میباشد.برای تشخیص بهتر میزان مصدومیت از عکسهای رادیولوژی درنمای جلو و جانبی کمک گرفته میشود.
    روشهای درمان:
    درمان سریع:
    این نوع درمان بلافاصله بعد از صدمه دیدنو با استفاده از
    بانداژ مخصوص (Taping) و فیزیوتراپی انجام میشود. از معایب این روش احتمال برگشت به حالت پیچ خوردگی است . این روش باید زیر نظر پزشک تیم که قبلا وضعیت ورزشکار را زیر نظر داشته انجام شود. گچ: درمان رایج پیچ خوردگی قوزک پا گچ گرفتن است و در 80 درصد موارد جواب داده و البته طول دوره درمان از حالت اول بیشتر است. جراحی: جراحی معمولا برای مواقعی است که پیچ خوردگی شدید و بطور مدوام باشد. پیچ خوردگی زانو: Knee Sprainبرخلاف مفاصل قوزک پا که با لیگامنتهای جانبی از حرکتهای عرضی پا محافظت میکند ، زانو علاوه بر لیگامنتهای جانبی لیگامنتهای صلیبی نیز دارد که از حرکتهای چرخشی زانو محافظت میکند.

    لیگامنتهای صلیبی شامل دو قسمت هستند: لیگامنتهای عقب و جلو. لیگامنتهای جلو معمولا هنگام فرود بعد از اسپک و فشار امدن به بیرون یا داخل زانو مصدوم میشوند که این مصدومیت برای خانمها بیشتر از آقایان است.در این نوع مصدومیت احساس ترک خوردگی ایجاد میشودو بعد از جند ساعت متورم میشود..
    لیگامنتهای پشت زانو به ندرت آسیب میبینند.
    درمان زانوی پیچ خورده مانند حالت پیچ خوردگی قوزک پاست. بهتر است زانو را از سطح بدن بالاتر نگه داشته و از کمپرس یخ استفاده شود.و در اسرع وقت به دکتر مراجعه شود.
    هنگام حرکات قدرتی احتمال پارگی مینیسک(Menisci) نیز وجود دارد.مینیسکهای میانی و عرضی غضروفهای هلالی شکل هستند که ماندد کوسن وزن را بطور مساوی به اتصالات زانو توزیع میکند.پارگی مینیسک میتواند مجزا یا همراه با پارگی لیگامنتها باشد.
    پارگی مینیکس (به تنهایی لیگامنتها پاره نشوند) زمان فرود از دفاع حادث میشود بطوریکه زانو زاویه ای 90 یا بیشتر داشته و پاها روی زمین فیکس شده باشد و زانو به سمت بیرون یا داخل بچرخد. پارگی مینیکس به تنهایی با آتروسکوپی و بعد از جند روز درمان بهبود می یابد ولی پارگی توام مینیکس و لیگامنتها احتیاج به عمل جراحی دارد.
    پیچ خوردگی انگشت: Finger Sprain دررفتگی انگشت معمولا هنگام دفاع و برخورد توپ با دست حادث میشود. بطوریکه فشار وارده به مفاصل انگشت خلاف جهت متعارف باشد. در مصدومیتهای شدید که باعث دررفتگی کامل انگشت میشود با کشیدن انگشت میتوان آنرا به حالت اول برگرداند. پیچ خوردگی انگشت را معمولا با کمپرس یخ و آتل بندی آن با انگشت کناری مداوا میکنند و آتل بندی دو الی سه هفته ای باعث درمان کامل انگشت میشود.
    کشیدگی عضله : Muscle Strain کشیدگی عضله به سه دسته خفیف ، متوسط و شدید تقسیم میشوند. در عضله های کش آمده خون بین فیبرهای پاره شده عضله جمع شده و درد شروع میشود. بسته به نوع کشیدگی عضله میزان خون و درد متفاوت است تا جاییکه در کشیدگی شدید عضلانی ، عضلات پاره شده و با عمل جراحی قابل ترمیم خواهد بود ولی در انواع خفیف و متوسط با کمچرس یخ میتوان خونریزی را متوقف نمودو بعد از استراحت جند روزه بهبودی کامل حاصل میشود.
    بهترین راه برای پیشگیری از کشیدگی عضله گرم کردن مناسب و بعضی از تمرینات کششی است.
    کوفتگی : Contusion کوفتگی در اثر ضربه مستقیم به یک بافت لطیف از بدن بوجود می آید.که میتواند شامل کوفتگی سطحی و عمقی عضلات باشد.
    این نوع مصدومیت در مقایسه با ورزش های پربرخورد در والیبال کمتر دیده میشود.
    بهترین نوع درمان اولیه استفاده از بسته یخ است و از هر نوع ماساژ و مالش باید خودداری شود.


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/9:: 2:33 عصر

    علیرغم اینکه مواد غذایی به طرق مختلف نگهداری می شوند اما به محض چیدن ، درو شدن یا ذبح شدن شروع به فاسد شدن می کنند.  روش های اصلی حفظ و نگهداری مواد غذایی که آنها را سالم و بهداشتی نگه می دارند کنسرو کردن، انجماد و خشک کردن می باشند. نگهداری غذا در خانه به معنی داشتن مقدار فراوانی از مواد غذایی متنوع که هنگامیکه محصولات تازه به سهولت در دسترس نباشند مانند مربای توت فرنگی یا مربای انجیر یا چاشنی گوجه فرنگی سبز که همیشه قابل خریدن و تهیه کردن نیستند.  

    کنسرو کردن

    کنسرو کردن فرآیندی است که در آن مواد غذایی در شیشه ها یا قوطی های حلبی قرار داده شده و حرارت داده می شوند تا درجه ای که میکرواورگانیسم ها (میکروب ها ) و آنزیم های غیرفعال نابود شوند. این دما و حرارت و سرما دادن پس از آن یک خلاء بسته بندی شده را ایجاد می کند. این خلاء درون بسته بندی از دوباره فاسد شدن غذای درون شیشه یا قوطی جلوگیری می کند. مواد غذایی با اسیدیته بالا مانند میوه ها، گوجه فرنگی ها می توانند در آب جوش پرورده و یا کنسرو شوند ، در حالیکه سبزیجات و گوشت با اسیدیته پائین باید تحت دستگاه کنسرو کننده در 240 درجه فارنهایت کنسرو شوند.

    -         نمک سود کردن (شور گذاشتن): محصولات نمک سود شده اسیدیته افزایش یافته ای دارند که محیط و شرایط رشد را برای باکتری ها بسیار مشکل می سازد. این محصولات همچنین در شیشه ها حرارت داده می شوند تا به نقطه جوش برسند. این کار بقیه باکتری ها و میکروارگانیسم ها را از بین برده و محصولات نمک سود شده در شیشه به شکل وکیوم شده و در خلاء نگه داری می شوند.

    -         مربا ها و ژله ها: مرباها و ژله ها حاوی مقدار فراوانی شکر هستند. شکر با آب موجود ترکیب شده و شرایط رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها را دشوار می نمایند.  

    انجماد

    انجماد دمای مواد غذایی را کاهش می دهد تا میکروارگانیسم ها و باکتری های محیط شرایط مناسبی برای رشد نداشته باشند. اما با این وجود مقداری از آنها ممکن است به حیات خود ادامه دهند. در طی فرآیند انجماد فعالیت آنزیمی آهسته می شود اما متوقف نمی شود.

    -         آنزیم های درون سبزیجات: این آنزیمها باید از طریق سفید کردن غیر فعال شوند تا از دست دادن ارزش غذایی و رنگ و طعم سبزیجات جلوگیری شود. سبزیجات به مدت معینی در معرض تماس با آب جوش و یا بخار قرار می گیرند و به سرعت در آب یخ خنک شده تا از پخته شدن آنها جلوگیری به عمل آید. عمل سفید کردن همچنین به از بین بردن میکروارگانیسمهای سطح سبزیجات کمک می نماید.

    -         آنزیم های درون میوه ها: این آنزیم ها می توانند باعث ایجاد رنگ قهوه ای میوه ها و از دست دادن ویتامین C آنها بشوند و توسط اسید اسکوربیک اضافی( ویتامین c) تحت کنترل قرار بگیرند.  

    خشک کردن

    روش خشک کردن، آب و رطوبت را از مواد غذایی گرفته و در نتیجه باکتری ها و میکروارگانیسم ها نمی توانند رشد کرده و تکثیر پیدا کنند و فعالیت آنزیم ها نیز آهسته می شود. مواد غذایی خشک شده باید در ظروف دربسته نگهداری شوند تا از نم کشیدن و رطوبت رسانی دوباره آنها و در نتیجه رشد میکروب ها جلوگیری بعمل آید.

     

     روش های نامطمئن کنسروسازی

     

     

    روش سنتی: این روش قدیمی و منسوخ شده ، روشی نامطمئن و ناسالم محسوب می شود. در این روش مواد غذایی درون یک کتری حرارت داده شده و سپس درون شیشه ها ریخته شده  و دری هم روی شیشه گذاشته می شود. هیچ فرآیند و پرورش خاص مواد غذایی روی آن انجام نمی شود.

    این میکروارگانیسم ها باضافه فساد مواد غذایی اغلب از طریق درپوش های شیشه ها و ظروفی که مهر و بوم شده اند اتفاق می افتد. این روش کنسروسازی یک خطر واقعی برای ایجاد بوتولیزم محسوب می شود. 

    کنسروسازی با بخار: این روش کمی جدیدتر می باشد اما هنوز هم مطمئن و سالم نیست. شیشه ها و ظروف با بخار حرارت داده می شوند. این روش نه برای مواد غذایی با اسیدیته بالا و  نه برای مواد غذایی با اسیدیته پائین توصیه نمی شود. مواد غذایی کنسرو شده با اسیدیته پایین به علت فساد و مسمومیت  کشنده و خطرناک هستند.

    کنسرو سازی بر اساس ارتفاع: با افزایش ارتفاع، آب در درجه حرارت پایین تری به جوش می آید. چون دمای پایین تر برای کشتن و از بین بردن باکتری ها کمتر موثر می باشد بنابراین زمان فرآیند با این روش اغلب فساد مواد غذایی داریم. باکتری ها ، خمیرترش و کپک زدن مواد غذایی را فاسد می کنند  زیرا شیشه و ظروفی که مواد غذایی در آنها ریخته شده کاملا از باکتری ها پاک نشده اند.  دستورالعمل های کنسرو کردن غذا معمولا برای ارتفاع صفر تا 300 متری در نظر گرفته می شوند. اگر شما در ارتفاع بالای 300 متری در حال کنسرو کردن مواد غذایی می باشید تعدیل های ارتفاع مورد نیاز برای کنسرو سازی هر نوع از مواد غذایی را چک نمایید.

    دیگر متدهای نامطمئن: کنسروسازی غذا در ماکروفرها، اجاق های برقی، چراغ های خوراک پزی که بی نهایت خطرناک می باشند مخصوصا در مورد غذاهایی با اسیدیته پایین این روش توصیه نمی شود. پودرهای کنسروسازی به عنوان مواد نگهدارنده بی فایده و بی اثر هستند و جای فرآیند صحیح را به هیج وجه نمی گیرد.

    مراقبت و محافظت از غذا در برابر فساد مواد غذایی

    هرگز مواد غذایی که هر یک از نشانه های فساد و خرابی را دارند مزه نکنید. قبل از بازکردن شیشه ها با دقت به همه شیشه ها نگاه کنید. درِ برآمده و متورم شده و یا شیشه و ظرفی که نشتی داشته و یا مواد درون آن را پس می دهد نشانه فساد مواد  غذایی می باشد. وقتی که در شیشه و یا ظرف را باز می کنید به دیگر علائم فساد و خرابی مواد غذایی توجه کنید مانند فوران ناگهانی مایع مواد درون ظرف، کپک و یا بوی بد و زننده. مواد غذایی کنسرو شده فاسد شده باید دور انداخته شوند به شکلی که هیچ انسان و یا حیوانی دسترسی به آن را نداشته باشد. گوشت ها ، مواد غذایی دریایی و سبزیجات با اسیدیته پایین فاسد شده باید قبل از دورانداختن شناسایی شوند تا سمومی که در آنها موجود می باشند نابود شوند برای سم شناسی مواد غذایی با اسیدیته پایین که فاسد شده اند در ظرف را با دقت بردارید. شیشه یا ظرف مواد غذایی و درِ آن را درون یک قابلمه بگذارید. (نیازی به در آوردن غذا از درون ظرف یا شیشه نیست ، برداشتن مواد غذایی می تواند بقیه مواد غذایی را نیز فاسد می نماید) . آب گرم کافی ریخته تا روی ظرف یا شیشه را بپوشاند. سپس به مدت 30 دقیقه آنرا بجوشانید و سپس آنرا سرد نمایید. آب ظرف را بیرون بریزید. ظروف یا شیشه ها ممکن است دوباره استفاده شوند.

    مواد غذایی با اسیدیته پایین که بشکلی نادرست کنسرو شده اند می توانند حاوی سم بوتولیزم باشند بدون اینکه آثاری از فساد و خرابی مواد غذایی را به شما نشان دهند. مواد غذایی با اسیدیته پایین اگر دارای مشخصات زیر باشند ناسالم و نامطمئن در نظر گرفته می شوند:

    -         مواد غذایی تحت فشار کنسرو کننده قرار نگرفته باشند.

    -         میزان و مقیاس کنسرو کننده قرار نگرفته باشند.

    -         میزان و مقیاس کنسرو کننده نادرست باشد.

    -         زمان های جدید فرآیند کنسروسازی و فشارها برای سایز ظرف یا شیشه روش بسته بندی و نوع مواد غذایی کنسرو شده در نظر گرفته نشده باشد.

    -         مواد ترکیبی و شکل دهنده غذا بر اساس دستورالعمل تهیه غذا اضافه نشده باشند.

    -         اندازه مواد تشکیل دهنده غذا از دستورالعمل و طرز تهیه اولیه ماده غذایی تغییر کرده باشد.

    -         زمان فرآیند کنسرو سازی و فشار موجود در این فرآیند برای ارتفاعی که غذا کنسرو شده درست رعایت نشده باشد.

     از آنجاییکه مواد غذایی با اسیدیته پایین که به روش نادرستی کنسرو شده اند می توانند حاوی سم بوتولیزم بدون نشان دادن هیچگونه علائم فساد و خرابی آن باشند ، بنابراین باید این مواد غذایی سم شناسی شده و سپس دور ریخته شوند. سطوحی که در تماس با این مواد ضایع و فاسد شده قرار می گیرند باید با استفاده از محلول (یک قسمت کلر، ده قسمت آب) تمیز و پاک شوند . سطوح مورد نظر را با این محلول مرطوب کرده سپس 5 دقیقه صبر کنید و بعد آنرا آبکشی نمایید.

    حفظ و نگهداری غذا برای برنامه ها و رژیم های مخصوص غذایی

    حفظ و نگهداری مواد غذایی در منزل برای افرادی که در حال پرهیز از مصرف نمک یا شکر هستند  امکان پذیر می باشد. با استفاده از روش های ساده که نیازی هم به شکر یا نمک ندارند می توانید ارزش های مواد غذایی را حفظ نمایید. اگر شخصی پرهیز از مصرف شکر دارد می تواند از مواد غذایی خشک شده و یا میوه هایی که به جای شیره قند در آب یا آب میوه کنسرو شده یا منجمد شده اند استفاده نمایند. شکر معین و مشخص شده در کنسروسازی  و یا انجماد تنها به خاطر اثر آن در طعم و ترکیب مواد غذایی مورد نیاز می باشد دستورالعمل های بسیاری وجود دارند که شکر لازم ندارند یا به مقدار کمی احتیاج دارند. شکر وسیله اصلی برای درست کردن مرباها و ژله ها می باشد که مواد غذایی را به طرزی سالم و بهداشتی نگهداری می کند. این مواد غذایی و محصولات برای کسانی که رژیم کم شکر دارند مناسب نیست. به هر حال ژلاتین های گیاهی مخصوص با دستورالعمل های خاصی طراحی شده اند که مرباها و ژله هایی بدون شکر اضافی تهیه کنید.

    حفظ و نگهداری مواد غذایی در منزل همچنین برای افرادی که در حال پرهیز از مصرف نمک می باشند ممکن است. نمک استفاده شده در کنسروسازی ، انجماد یا خشک کردن مواد غذایی تنها برای طعم و یا حفظ رنگ و کیفیت آن می باشد.

    نمک سود کردن مخصوصا وقتی با تخمیر همراه باشد معمولا نیاز به نمک دارد تا اثر نگهدارندگی را در مواد غذایی حفظ نماید. هنگام تهیه مواد غذایی نمک سود شده اگر در طرز تهیه آن فقط نمک بود نمی توانید ماده دیگری را جایگزین نمک کنید اما اگر سرکه به اضافه یک یا دو قاشق چایخوری نمک نیاز داشت می توانید نمک را حذف کنید



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/9:: 2:33 عصر

    با توجه به عوارض درازمدت داروها در درمان آلرژی، لذا رعایت رژیم غذایی خاص برای درمان این بیماری موثرتراست.
    دکتر«مینا کریمی» متخصص تغذیه با بیان این مطلب ، گفت: گسترش بی رویه وسایل نقلیه و آلودگی هوا در ابتلا افراد به آلرژی موثر است. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که سابقه آلرژی دارند کمتر از منزل خارج شوند.
    وی با بیان اینکه استفاده از داروهای متنوع نیز باعث ابتلا به آلرژی می شود، اظهار داشت: بهترین راه تشخیص آلرژی تجربه فردی است. تحقیقات 20 ساله محققان روی بیماران آلرژیک نشان داده شیوع این بیماری رو به افزایش است.
    دکتر کریمی رژیم غذایی صحیح و طبق دستور پزشک متخصص را اصلی ترین و بهترین راه درمان آلرژی به مواد غذایی دانست و تصریح کرد: اگر چه داروهای مختلفی برای درمان آلرژی غذایی وجود دارد ولی از آنجا که استفاده درازمدت این داروها عوارضی را به دنبال دارد، لذا رعایت رژیم غذایی خاص برای درمان آلرژی موثرتر است.
    این متخصص تغذیه در خصوص آلرژی به موادغذایی توضیح داد و گفت: بر اثر آلرژی به مواد غذایی، بدن در مقابل ترکیبات موجود در یک ماده غذایی تحریک شده و پادتن هایی می سازد که این خود عامل محرکی جهت ایجاد تغییرات در سیستم گوارشی، تنفسی و بروز برخی حساسیت‌هاست.
    گفتنی است، مصرف آجیل، ماهی، شیر و تخم مرغ عمده ترین مواد غذایی هستند که باعث بروز مشکلات آلرژیک در افراد می شوند.

    مصرف پیاز و سیر در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است

    مصرف زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است. رضا آمری نیا، مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: این موادغذایی سبب ترشح آنتی‌بادی "ایمونوگلوبولین ? "A?در دستگاه گوارش شده و این آنتی‌بادی با احاطه مواد غذایی حساسیت زا سبب جلوگیری از بروز واکنش‌های حساسیت در فرد می‌شود. وی اظهار داشت: میوه‌های تازه، مرکبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هویج، چغندر، کروس و خیار نیز، در پیشگیری از بروز حساسیت موثر است. وی افزود: آنتی‌بادی‌هایی به نام " ایمونوگلوبولین ? " E?برای مقابله با عوامل خارجی که سیستم ایمنی به اشتباه آن را مضر تشخیص داده، ماده‌ای به نام "هیستامین" را در اطراف سلول‌های بدن آزاد می‌کند، به این حالت حساسیت گفته می‌شود. آمری نیا، بااشاره به واکنش‌های حساسیتی گفت: خارش بینی، گلو، التهابات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشار خون، ضعف غیر طبیعی، بیش فعالی و یبوست از مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی یا آلرژیک می‌باشد. این مشاور تغذیه افزود: اگر واکنش حساسیتی به شکل شدید بروز کند به آن شوک " آنافیلاکتیک " می‌گویند که این حالت ممکن است سبب التهاب بافت اطراف حنجره و انسداد راه تنفس در فرد شود، البته در صورت عدم درمان به موقع امکان مرگ نیز وجود دارد. وی اظهار داشت: مواد ایجادکننده حساسیت یا آلرژن به‌اشکال مختلف و از راه‌های متفاوت همچون گرد و خاک از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهای مختلف از راه تزریق و مواد آرایشی از راه پوست می‌تواند وارد بدن شود. آمری‌نیا، به عوامل موثر در بروز حساسیت اشاره کرد و افزود: ژنتیک، استرس‌های شدید و ناگهانی و یکسری مواد غذایی حساسیت‌زا همچون شیر گاو، تخم مرغ، گندم و صدف‌های خوراکی در بروز حساسیت در فرد موثر است. وی خاطر نشان کرد: همچنین، مبتلایان به حساسیت باید از مصرف بیش از حد پروتیئن در رژیم غذایی خود پرهیز کنند چرا که با تحریک بیشتر سیستم ایمنی علائم حساسیت را افزایش می‌دهد. وی، با اشاره به راه‌های درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد، گفت: تغییر مواد غذایی در عادات غذایی به صورت دوره‌ای، استفاده از داروهای "آنتی‌هیستامین" و مصرف ویتامین ? C?به دلیل جلوگیری از ترشح هیستامین توسط گلبول‌های سفید،در درمان و پیشگیری از بروز حساسیت در فرد نقش موثری دارد.



  • کلمات کلیدی : آموزش آشپزی، پزشکی
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/6:: 12:39 صبح

    با سلام و عرض خسته نباشید این وبلاگ صرفا به خاطر کمک به شما هست لطفا در خبرنامه ی وبلاگ عضو بشین.

    خواهان تبادل لینک با کلیه سایتها و وبلاگهای فارسی زبان هستیم.

    نظرات خود را برای بهتر شدن وبلاگ مطرح کنید


    رفتن به پیش یک متخصص علوم ورزشی یا پزشک متخصص که متعهد به کار و وجدان خود باشد چون وضعیت بدنی شما را می بیند خیلی بهتر و علمی تر می تواند به شما کمک کند ولی متاسفانه برخی از از این اساتید بنده به خاطر مسائل مالی و راضی نگه داشتن مراجعه کنندگانشان به آنها رژیم هایی می دهند که زود آنها را به مقصود خود برسانند که این رژیم ها مربوط به همان دسته ای می شوند که برای بدن مضر خواهد بود پس برای رفتن به نزد دکتر یا متخصص علوم ورزشی با وسواس بیشتری شخص مورد نظر خود را انتخاب کنید
    توصیه می شود برای انتخاب زمان و ساعت این فعالیت ها ( پویا ورزی و نظیر آن ) یک روز در میان و در یک ساعت معین مثلا 10 صبح یا هر ساعت دیگری و مدت زمان انجام این فعالیت ها را بین 45 تا 60 دقیقه در نظر بگیرید البته دویدن یا راه رفتن سریع به مدت 15 تا 20 دقیقه و هر روز هم از نظر کاهش وزن هم از نظر سلامت قلبی تنفسی برای شما می تواند بسیار مفید باشد و باز هم تاکید می کنم برای انتخاب مدت زمان فعالیت حتما باید شرایط بدنی خود را در نظر بگیرید و نباید به بدن خود زیادتر از حد توانش فشار بیاورید زیرا شما ورزشکار حرفه ای نیستید و بدن شما کشش این فشار را ندارد


  • کلمات کلیدی : تناسب اندام
  • نظرات شما ()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    101043:کل بازدید
    14:بازدید امروز
    0:بازدید دیروز
    پیوندهای روزانه
    درباره خودم
    با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    میثم
    این وبلاگ حد اقل هر روز و حداکثر هر هفته اطلاعات و مطالب جدیدی اضافه میگردد لطفا نظر هم بگذارید و من رو برای خدمت هر چه بیشتر به شما برای مطلع ساختنتون و بالا بردن اطلاعاتتون یاری کنید با تشکر
    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی خودم
    با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    لینک دوستان

    خزرفارس
    هر مطلبی به صورت متن

    دسته بندی یادداشت ها
    آموزش آشپزی[9] . پزشکی[3] . اطلاعیه[2] . تغذیه[2] . تناسب اندام[2] . توجهات . جلوگیری از پوکی استخوان . خزرفارس . دانستنیها . دانلود نرم افزار فتوشاپ . دعوت به همکاری . دو وبلاگ عالی . دیدن شبکه های ماهواره ای از روی اینترنت . دکوراسیون . رپیدفایر بازی جنگی جاوا RapidFire java game for mobile . زندیگینامه کریس رونالدو . سندرم روده . عکس ترین‌ها . فرمت جاوا . فیلم . لطیفه(جوک) . مجموعه آرم ها و لوگو های انگلیسی . مجموعه عکسهای طبیعت زیبای زیبا . نرم افزار رایگان مدیریت دانلود Orbit Downloader 2.8.9 . نکاتی درباره تزئینات پنجره . افزایش سرعت سیستم با Auslogics Disk Defrag 2.1.2.50 . اندام ساعت شنی . بازی جاوا . بازی موبایل Indiana Jones and the Lost Puzzles با فرمت جاوا . بیماری پارکینسون . بیوگرافی لیونل مسی . پرتاب موشک هاوک در بازی جذاب . پزشکی . آموزش ویندوز 7 . آموزش کامل قرار دادن لینک ( تگ a ) . آنفلوآنزای جدید H?N? . آنفلوآنزای جدید H?N? / . اس ام اس . اس ام اس های جدید 88(sms) . استفاده از شکلک های جذاب در هر مکان . اطلاع از تماس افراد هنگام اتصال به اینترنت! . پیرمردی در اوهایو . تاریخچه بسکتبال . تاریخچه فوتبال . تبادل لینک خزر فارس با همه سایت ها . تبادل لینک با سایتها و وبلاگها . تصاویر متحرک زیبا برای موبایل . TouchoBurpo v1.0 . UltraISO PE 9.3.5.2716 نسخه ویژه .
    بایگانی
    پزشکی
    ورزشی
    تغذیه
    آموزش آشپزی
    تبلیغات
    دانستنیها
    کدهای وبلاگ
    خانه داری
    موبایل
    آموزش ویندوز
    نرم افزار
    عکس و تصویر
    اشتراک
     

    کدهای جاوا وبلاگ

    قالب وبلاگ

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    پزشکی - با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    سفارش تبلیغ
    <{LinkBox}>
    کد لینک باکس

    سفارش تبلیغ
    < Linke!--