www.matnmatlab.mahblog.com ورزشی - با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو
دانش، زندگی و درمان است [امام علی علیه السلام]
نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 6:3 صبح

 کریستیانو رونالدو (دوس سانتوس آویرا) متولد پنجم فوریه سال 1985 که بیشتر با نام (کریستیانو رونالدو) معروف می‌باشد،


فوتبالیست پرتغالی در رده حرفه‌ای است که در تیم‌های (منچستریونایتد) و (ملی پرتغال) بازی می‌کند. او یکی از بهترین بازیکنان دنیا و یکی از بهترین استعدادهای امروز فوتبال است.

کریستیانو رونالدو در شهر (فانچال) در منطقه (مادیرا) در کشور پرتغال به دنیا آمد. مادر (ماریا دولورس داس آویرا) و پدرش (خوزه دینیس آویرا) بود. او یک برادر به نام (هوگو) و دو خواهر به نام‌های (الما) و (کاتیا) دارد.

نام رونالدو در کشور پرتغال نام رایجی نیست ولی پدر و مادرش به خاطر (رونالد ریگان) رییس‌جمهور آمریکا نام او را رونالدو گذاشتند زیرا ریگان هنرپیشه مورد علاقه پدر رونالدو بود. او تاکید می‌کند این نامگذاری اصلا دلایل سیاسی نداشته است.

وقتی سه ساله بود ضربه زدن به توپ را آغاز کرد. وقتی در شش سالگی به مدرسه رفت دیگر علاقه‌اش به ورزش کاملا نمایان شده بود. او در آن زمان عاشق تیم (بنفیکا) بود و جالب است که بعدها به تیم رقیب آن یعنی (اسپورتینگ) پیوست.

او ابتدا با یک تیم آماتور به نام (آندورنیا) بازی می‌کرد زیرا پدرش در آن باشگاه شاغل بود. در آن زمان رونالدو تنها هشت سال داشت. در سال 1995 یعنی در ده سالگی (کریستیانو رونالدو) کم‌کم در پرتغال کسب شهرت می‌کرد و آهسته آهسته نامی آشنا در ورزش فوتبال می‌شد. به طوری که دو تیم برتر شهر مادیرا در پی امضای قرارداد با او بودند.

کریس رونالدو با بازی در مسابقات زیر هفده سال یوفا برای تیم (اسپورتینگ لیسبون) مورد توجه (جرارد هولر) سرپرست وقت تیم لیورپول قرار گرفت. در آن زمان او تنها شانزده سال داشت و به همین خاطر لیورپول از خرید او صرف نظر کرد ولی همین موضوع سبب شد به چشم (سرالکس فرگوسن) بیاید.

در تابستان 2003 او در بازی برابر تیم منچستریونایتد به خوبی توانایی‌های خود را در معرض تماشا قرار داد و نشان داد که می‌تواند در دو جناح بازی کند.

پس از بازی، اعضای تیم منچستریونایتد همگی از یک استعداد درخشان سخن می‌گفتند. آنها معتقد بودند بهتر است در آینده در کنار این جوان باشند تا مقابل او.

در منچستر یونایتد
فرگوسن این جوان را می‌خواست. او می‌خواست از رونالدو به جای دیوید بکام که به تازگی به رئال مادرید پیوسته بود بهره ببرد و بدین ترتیب کریستیانو با قیمت 24 میلیون و 12 هزار پوند رهسپار تیم منچستریونایتد شد.

رونالدو در ابتدا با پیراهن شماره هفت ظاهر شد ولی با وجود تمام مهارت‌ها و حمله‌هایش دوست نداشت تحت فشار انتظارات مردم باشد.

انتظاراتی که از شماره پیراهن او نشات می‌گرفت. او ترجیح می‌داد پیراهن شماره 27 را بپوشد زیرا در اسپورتینگ نیز همین شماره را می‌پوشید.

رونالدو همیشه متهم به خودخواه بودن و تکروی است، با این وجود فرگوسن تمام حیثیت کاری خود را بر روی او گذاشته و مجددا با او قراردادی تا پایان سال 2010 به امضا رسانده است.

رونالدو در مصاحبه‌ای با نشریه (ایونینگ نیوز) گفت: (منچستریونایتد همیشه برای کمک به من حاضر است و همیشه از من حمایت می‌کند. من باید این را تلافی کنم.)ولی رونالدو اغلب در بازی‌ها، مشکل عصبی پیدا می‌کند. او نمی‌تواند اعصاب خود را کنترل کند و زود از کوره در می‌رود. او یک بار به خاطر رفتار خشونت‌بار و انگشت تکان دادن به نشانه تهدید به سوی تماشاچیان از بازی اخراج و از یک مسابقه نیز محروم شد.

(فیلیپ اسکولاری) مربی تیم ملی پرتغال نیز به او هشدار داد در مسابقات جام‌جهانی رفتار خودش را کنترل کند.

کریستیانو رونالدو در سال 2005 به (بازیکن جوان ویژه فیلیپو) معروف شد و از سوی فیفا بیستمین بازیکن برتر تاریخ فوتبال لقب گرفت. او با وجود اخلاق تندش محبوب طرفداران منچستریونایتد باقی ماند. به همین خاطر دوست ندارد هرگز تیم منچستریونایتد را ترک کند. او در بازی‌های جام‌جهانی اولین گل خود را با ضربه پنالتی به تیم ملی ایران زد

زندگی خصوصی
پدر رونالدو که (دینیس آویرا) نام داشت هفتم سپتامبر 2005 و در زمان بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی از دنیا رفت.

رونالدو چند ساعت پس از شنیدن این خبر مجبور بود برابر تیم روسیه بازی کند و این برای او بسیار سخت بود ولی می‌دانست امکان ندارد در بازی غایب باشد. پس از بازی، سرالکس فرگوسن خود، رونالدو را مشایعت کرد و به کشورش فرستاد.

در اکتبر سال 2005 او به همراه مرد دیگری به اتهام آزار جنسی دستگیر و مورد بازجویی قرارگرفت. رونالدو که به گفته خودش از همه جا بی‌خبر بود این اتهام را تکذیب کرده و آن را توطئه‌ای برای بد نام کردن خود دانست. پلیس نیز که مدرک لازم و کافی برای این موضوع نداشت او را آزاد کرد.

رونالدو پیش از این با زنی به نام (مرچه رومرو) مجری اسپانیایی تلویزیون پرتغال رابطه داشت. هر چند اصلیت اسپانیایی دارد ولی در پرتغال به دنیا آمده و رشد کرده است. او با آشنایی خود با رونالدو تنفر خیلی‌ها را برانگیخت زیرا بسیاری از طرفداران رونالدو او را شایسته نامزدی فوتبالیست محبوب خود نمی‌دانستند و سایت‌های اینترنتی علیه او ایجاد کردند.

(مرچه) نه سال از کریستیانو بزرگ‌تر بود و از همسر اولش طلاق گرفته بود. او برای نخستین بار در نشریات پرتغال اعتراف کرد که با کریستیانو رابطه دارد ولی رونالدو با وجود عکس‌های زیادی که از آن دو گرفته شده بود، هرگز این حرف را تایید نکرد. او همیشه دوست دارد زندگی خصوصی خود را به معنای واقعی آن خصوصی نگه دارد و معتقد است زندگی خانوادگی از زندگی حرفه‌ای جداست.

ولی چندی پیش اعلام کردند که این رابطه بالاخره به پایان رسیده است. ولی نه (مرچه) از این موضوع حرفی به میان آورد و نه رونالدو. تنها یکی از دوستان آنها به خبرنگاران گفت: ارتباط آنها به جدایی انجامیده و مرچه از این اتفاق بی‌نهایت ناراحت است. سرانجام در بیستم سپتامبر 2006 (مرچه) هم تایید کرد که دیگر رابطه‌ای با کریستیانو رونالدو ندارد.

او هزینه سفر (مارتونیز) پسربچه یازده ساله اندونزیایی و پدرش که از بازماندگان سونامی بودند را پرداخت تا آنها بتوانند به خاطر علاقه پسرک برای دیدن بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی به اروپا بروند.
دیگر هم‌تیمی‌های رونالدو پس از ملاقات این پدر و پسر تقبل کردند که با کمک یکدیگر هزینه خرید یک خانه جدید در اندونزی را برای آنها فراهم آورند. پس از پایان بازی‌های مقدماتی، رونالدو به اندونزی رفت تا از سرزمین‌های مصیبت‌زده آن دیدن و برای آنها کمک‌های خیریه جمع‌آوری کند. او در این سفر با (یوسف کالا) رییس‌جمهور اندونزی نیز دیدار کرد و توانست با به حراج گذاشتن وسایل ورزشی خود در جاکاراتا پایتخت اندونزی، 120 هزار دلار آمریکا کمک جمع کند.

رونالدو هم اکنون یک خانه دو میلیون پوندی در (وود فورد) واقع در انگلیس دارد. پس از حضور کریستیانو در تیم ملی کشور پرتغال و بازی مقابل تیم انگلیس در مسابقات جام‌جهانی آلمان، طرفداران تیم انگلیس به نشانه خشم خود شیشه‌های خانه گران‌قیمت کریستیانو را شکستند.

رونالدو نیز از این عکس‌العمل غیرمنطقی مردم ناراحت شد و اعلام کرد منچستر را ترک می‌کند و آینده او در اسپانیاست. (مرچه) سی ساله که در آن زمان هنوز با کریستیانو رابطه داشت گفت: اگر کریستیانو قبل از این‌که خشم مردم فرو بنشیند به انگلیس بازگردد، کار احمقانه‌ای کرده است. او حتی از ستاره منچستریونایتد تقاضا کرد برای بردن وسایلش هم به آن جا بازنگردد.

شایعه رابطه کریستیانو رونالدو با دختری به نام (جمااتکینسون) به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده است. با این وجود نامزد قبلی کریستیانو پیام تبریک خود را برای او فرستاد (مرچه رومرو) که در سال 2005 از کریستیانو جدا شد بهترین آرزوهایش را نثار این زوج کرده است. گفته می‌شود (جما) نیز به تازگی از نامزد سابقش که اتفاقا او نیز یک فوتبالیست بوده، جدا شده است. رابطه کریستیانو و (جمااتکینسون) ناگهان تیتر درشت صفحه اول تمام نشریات پرتغال شد.

(جمااتکینسون) هنرپیشه نوپای شبکه ITV خود اظهار داشته که با کریستیانو رونالدو آشنا شده است.

او نخستین بار کریستیانو را همین اواخر در یک مهمانی ملاقات و اعتراف کرد از این آشنایی بسیار خوشحال است. وی اظهار داشت: (کریستیانو مرد خیلی خوبی است. شنیده‌ام خیلی‌ها به من حسادت می‌کنند. این موضوع برای من اصلا عجیب نیست.) این هنرپیشه 22 ساله که پیش از این با (مارکوس بنت) بازیکن تیم (چارلتون) آشنا بود، گفت: (من به فوتبال علاقه خاصی ندارم و اگر با کریستیانو آشنا شده‌ام به خاطر شخصیت اوست. اصولا فوتبالیست‌ها همه آدم‌های خوبی هستند. در ضمن دلم نمی‌خواهد زیاد درباره این موضوع صحبت کنم چون نامزدی من با مارکوس به خاطر مصاحبه‌ام با خبرنگارها به هم خورد. نمی‌خواهم این موضوع دوباره تکرار شود.) ظاهرا از این پس یک زن به جرگه زنان خبرساز فوتبالیست‌های انگلیس افزوده شده است.

سرالکس فرگوسن همیشه از کریستیانو رونالدو به عنوان یک بازیکن برتر نام می‌برد. او در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب به این سوال که آیا رونالدو بازیکن سال می‌شود یا نه، اظهار داشت: (مطمئنم نام او در لیست است. او 21 سال دارد و به نظر من بهتر از این هم می‌شود. او به بلوغ لازم رسیده و امیدوارم بازیکنان جوان ما مثل او خود را نشان دهند.

خیلی کم هستند کسانی که مانند کریستیانو می‌توانند برابر بازیکنان هجومی بایستند. مدافعان نمی‌توانند این جور بازیکنان را کنترل نمایند؛ به همین خاطر است که همه به او به چشم یک (خطر بزرگ) نگاه می‌کنند.)




  • کلمات کلیدی : زندیگینامه کریس رونالدو
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 5:54 صبح

    بیوگرافی لیونل مسی + عکس ترین‌ها

    < src="http://s.wordpress.com/wp-content/plugins/adverts/adsense.js?1" type=text/java>

    Rate This

    Quantcast

    <>
    PDRTJS_settings_109888_post_1373 = {
    "id" : "109888",
    "unique_id" : "wp-post-1373",
    "title" : "%D8%A8%D9%8A%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%D9%8A+%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86%D9%84+%D9%85%D8%B3%D9%8A+%2B+%D8%B9%D9%83%D8%B3",
    "item_id" : "_post_1373",
    "permalink" : "http%3A%2F%2Fmoziraj.wordpress.com%2F2008%2F09%2F13%2F%25d8%25a8%25d9%258a%25d9%2588%25da%25af%25d8%25b1%25d8%25a7%25d9%2581%25d9%258a-%25d9%2584%25d9%258a%25d9%2588%25d9%2586%25d9%2584-%25d9%2585%25d8%25b3%25d9%258a-%25d8%25b9%25d9%2583%25d8%25b3%2F"
    }

    شناسنامه:
    - نام کامل» لیونل آندرس مسی
    - تاریخ و محل تولد: ?? ژوئن ???? در روزاریوی آرژانتین
    - ملیت: آرژانتینی و اسپانیائی
    - قد: ??? سانتی متر
    - وزن: ?? کیلوگرم


    - باشگاهها: جوانان بارسلونا، بارسلونا
    - نخستین بازی ملی: آگوست ???? برابر مجارستان
    - افتخارات: قهرمان رقابتهای فوتبال زیر بیست سال جهان (????)، لالیگای اسپانیا (????)، سوپر جام اسپانیا (????)، بهترین گلزن جام جهانی زیر بیست سال (????) ، بهترین بازیکن جام جهانی زیر بیست سال(????)بهترین بازیکن جوان جهان (????)

    اولین گل:
    یک‌ فوروارد کامل‌ زمانی‌ کارش‌ را صحیح‌ انجام‌ داده‌ که‌ گلی‌ را به‌ ثمر رسانده‌ باشد. «مسی‌» در این‌ دیدار گلی‌ به‌ ثمر نرساند، اما یک‌ بار در موقعیت‌ گل‌ قرار گرفت‌ که‌ دفاع‌ حریف‌ روی‌ او تکل‌ خطا انجام‌ داد و یک‌ ضربه‌ آزاد به‌ نفع‌ «بارسا» اعلام‌ شد و زننده‌ این‌ ضربه‌ هم‌ کسی‌ نبود جز رونالدینیو که‌ با این‌ ضربه‌ اولین‌ گل‌ بازی‌ را به‌ ثمر رساند.

    سیستم جوانگرا :
    «مسی‌» در «روناریو» متولد شده‌ است‌، در آرژانتین‌أ اما در «بارسلونا» همه‌ او را از خودشان‌ می‌دانند و به‌ نظر می‌رسد یکی‌ از اولین‌ محصول‌های‌ سیستم‌ جوان‌گرای‌ بارسلون‌ جدید باشد. با اینکه‌ رونالدینیو، اتوئو و دکو نام‌های‌ معروفی‌ هستند و در همه‌ جای‌ دنیا شناخته‌ شده‌اند، اما «بارسلونا» به‌ محصولات‌ جوان‌ داخلی‌ خود نیز می‌بالد و «مسی‌» آخرین‌ فرد از حلقه‌ نام‌های‌ پرداخته‌ شده‌یی‌ در «بارسلون‌» است‌ که‌ نام‌هایی‌ چون‌ «کارلوس‌ پویول‌»، «ژاوی‌ هرناندز»، «ویکتور والدز»، «آندره‌ اس‌ اینیستا» و… را شامل‌ می‌شود.

    مقایسه با مارادونا:
    مسی‌ در سال‌ 1987 به‌ دنیا آمده‌ است‌. در پنج‌ سالگی‌ بازی‌ فوتبال‌ را آغاز کرده‌ )در باشگاه‌ گراندولی‌(أ در تیمی‌ که‌ پدرش‌ هم‌ در آن‌ مشغول‌ فعالیت‌ بوده‌ است‌. توانایی‌های‌ او مسوولان‌ باشگاه‌ «نیول‌ اولدبویز» را قانع‌ کرد که‌ «لیونل‌» را به‌ خدمت‌ بگیرند و او به‌ برادر بزرگترش‌ که‌ در آن‌ باشگاه‌ بازی‌ می‌کرد ملحق‌ شد. مربی‌ او در آن‌ باشگاه‌ «ایزیگو دومینگوئز»، می‌دانست‌ که‌ او استعداد شگرفی‌ در خود پنهان‌ دارد. او می‌گوید: «او می‌توانست‌ کارهایی‌ با توپ‌ انجام‌ دهد که‌ قوانین‌ فیزیک‌ را به‌ بازی‌ می‌گرفت‌. تنها کسی‌ که‌ قبل‌ او دیده‌ام‌ که‌ چنین‌ توانایی‌هایی‌ دارد، «دیه‌گو مارادونا» است‌…

    مشکلات پزشکی:
    پیشرفت‌ «مسی‌» با اخباری‌ که‌ نشان‌ از یک‌ بیماری‌ هورمونی‌ در او داشت‌ که‌ باعث‌ توقف‌ رشد او می‌شد، تحت‌الشعاع‌ قرار گرفت‌. پدرش‌ تصمیم‌ گرفت‌ به‌ «کاتالونیا» مهاجرت‌ کند تا بتواند هزینه‌ درمانی‌ سنگین‌ او را به‌ نحوی‌ تامین‌ کند، اما «بارسلونا» همه‌ چیز را در مورد استعداد «لیونل‌» جوان‌ می‌دانست‌ و بنابراین‌ پیش‌قدم‌ شد تا هزینه‌های‌ درمان‌ او را بپردازد و همچنین‌ با او قراردادی‌ برای‌ بازی‌ در تیم‌ جوانان‌ «بارسلونا» منعقد شد.

    آغاز به کار در اسپانیا:
    وقتی‌ «مسی‌» پا به‌ اسپانیا گذاشت‌ فقط‌ یک‌ متر و چهل‌ سانتی‌ متر قد داشت‌. اما قد و هیکل‌ و نیز توانایی‌های‌ او بسرعت‌ شروع‌ به‌ رشد کردند و در مدت‌ زمان‌ کوتاهی‌ حدود سی‌ سانتیمتر به‌ قد او اضافه‌ شد. پس‌ از به‌ ؤمر رساندن‌ سی‌ و هفت‌ گل‌ و سی‌ بازی‌ در اولین‌ فصل‌ بازی‌اش‌، فدراسیون‌ فوتبال‌ اسپانیا به‌ او پیشنهاد کرد تا در تیم‌ ملی‌ اسپانیا شروع‌ به‌ بازی‌ کند. مربی‌ تیم‌ زیر شانزده‌ ساله‌های‌ اسپانیا در آن‌ زمان‌ یعنی‌ آقای‌ «گینس‌ مندس‌» یکی‌ از بزرگترین‌ علاقه‌مندان‌ او بود. او در مورد «مسی‌» در آن‌ زمان‌ گفت‌: «در میان‌ بازیکنانی‌ در این‌ سن‌، او بهترین‌ بازیکنی‌ است‌ که‌ من‌ در عمرم‌ دیده‌ام‌.»

    ثبت رکورد برای بارسلونا:
    در نوامبر سال‌ 2003، مسی‌ در یک‌ بازی‌ دوستانه‌ در مقابل‌ «اف‌ ث‌پورتو» بازی‌ کرد و یک‌ سال‌ بعد هم‌ اولین‌ بازی‌ رسمی‌اش‌ با پیراهن‌ بارسلونا را در مقابل‌ تیم‌ «اسپانیول‌» به‌ انجام‌ رساند. او در فصل‌ گذشته‌ در بازی‌های‌ چندی‌ ظاهر شد، من‌ جمله‌ در لیگ‌ قهرمانان‌ مقابل‌ «شاختار دونتسک‌». پس‌ از آن‌ در بازی‌ مقابل‌ «آلباسته‌» بود که‌ «لیوئل‌» با زدن‌ گل‌ در کتاب‌ رکوردهای‌ «بارسا» به‌ عنوان‌ جوانترین‌ گلزن‌ تاریخ‌ باشگاه‌ شناخته‌ شد. است .

    بازیکنی جهانی:
    در تابستان‌ ستاره‌ اقبال‌ «مسی‌» بالاتر هم‌ رفت‌. او آرژانتین‌ را به‌ فتح‌ جام‌ جهانی‌ جوانان‌ رهنمون‌ شد. او در این‌ جام‌ عنوان‌ بهترین‌ گلزن‌ و بهترین‌ بازیکن‌ تورنمنت‌ را دریافت‌ کرد. مربی‌ آرژانتین‌ «خوزه‌ پکرمن‌»، او را در دیدار دوستانه‌ با مجارستان‌ به‌ تیم‌ ملی‌ بزرگسالان‌ دعوت‌ کرد، اما در این‌ بازی‌ او خودش‌ را نشان‌ نداد و از حیث‌ کارکرد منفی‌ در صدر اخبار قرار گرفت‌. «مسی‌» در این‌ بازی‌ دو دقیقه‌ پس‌ از ورود به‌ زمین‌ توسط‌ داور از بازی‌ اخراج‌ شد.

    قرارداد جدید:
    «بارسلونا» از این‌ می‌هراسید که‌ مبادا باشگاه‌های‌ دیگر جواهرش‌ را از چنگ‌ باشگاه‌ در آورند، بنابراین‌ پس‌ از مدت‌زمان‌ کوتاهی‌ پس‌ از یک‌ قرارداد پنج‌ ساله‌، به‌ او پیشنهاد تمدید قرارداد دادند و با او تا سال‌ 2014 با حقوق‌ صد و پنجاه‌ میلیون‌ پوند که‌ هم‌ تراز قرارداد رونالدینیو بود، قرارداد بستند.

    استعداد ویژه:‌
    مشکل‌ آنجا بود که‌ بارسلونا در دیدارهای‌ لیگ‌ اسپانیا نمی‌توانست‌ از مسی‌ استفاده‌ کند. ملیت‌ غیراسپانیایی‌ او اجازه‌ چنین‌ کاری‌ را به‌ باشگاه‌ در سال‌ جاری‌ نمی‌داد. اما اعطای‌ عنوان‌ شهروند افتخاری‌ اسپانیا به‌ او به‌ این‌ معناست‌ که‌ او دوباره‌ می‌تواند در ترکیب‌ تیم‌ مردمی‌ و محبوب‌ اسپانیا قرار گیرد. «ریکارد» عقیده‌ دارد می‌تواند از «مسی‌» در هر بازی‌ استفاده‌ کند و می‌گوید که‌ پس‌ از درخشش‌ در مقابل‌ «اودینزه‌» اعتمادش‌ به‌ «مسی‌» بیشتر شده‌ است‌. او می‌گوید: «مسی‌ یک‌ بار دیگر نشان‌ داد که‌ چه‌ استعداد ویژه‌یی‌ دارد. او همچنان‌ جوان‌ است‌، اما حضورش‌ در تیم‌ حیاتی‌ به‌ نظر می‌رسد.بعد از مارادونا هیچ فوتبالیستی نتوانست به خوبی یاد او را در دل ها زنده کند .تا این که بار دیگر در فوتبال آرژانتین حادثه ای رخ داد . و آن ظهور ستاره ای آرژانتینی، کوتاه قد، کم وزن با پوستی سفید بود به نام لیونل مسی. طولی نکشید که او با زدن ?? گل در ??مسابقه برای جوانان بارسلونا توجه همه را به خود جلب کرد . درمیان همه ی نگاه ها، نگاه دیگو آرماندو مارادونا جدی تر از همه او را می پایید. مارادونا با دیدن بازی های مسی به رازی بزرگ پی برد . احساس مارادونا به او می گفت که این بار جانشین واقعی اوپیدا شده.پس از مدتی باتلاش مارادونا و مربی تیم جوانان بارسلونا مسی به بارسلونای اصلی راه یافت. و به این ترتیب ستاره ی جوان به یکی از بزرگترین آرزوهایش دست یافت .اما برای مسی با ارزش تر از بازی کردن در تیم بارسلونا داشتن حامی بزرگی همچون مارادونا بود . مارادونا اسطوره ای بی همتا و دارای عنوان بهترین بازیکن تمام دوران فوتبال است.عنوانی که حتی بازیکنانی مثل رونالدینیو و پله هم موفق به دریافت آن نشده اند .مارادونا بازیکنی فوق العاده تکنیکی ،باهوش و زیرکتر از حد معمول است .او کسی است که توانست برای گرفتن انتقام از انگلیسی ها برای لحظه ای دست خدا را قرض بگیرد.سلطه ی مارادونا بر دنیای فوتبال و به خصوص فوتبال آرژانتین به گونه ایست که تا بازیکنی در عرصه ی فوتبال می درخشد او را مفتخر به دریافت لقب مارادونا می کنند. بعد از مارادونا در تمام دنیا بازیکنان زیادی مارادونا نامیده شدند : مارادونای شرق، مارادونای غرب، مارادونای آسیا، مارادونای اروپا، مارادونای عرب و… . اما این موضوع یعنی خوانده شدن به نام مارادونا در آرژانتین کشور مارادوناها به گونه ی دیگری شکل گرفت . بیشتر بازیکنان آرژانتین در آغاز درخششان، مارادونا خوانده شده اند بازیکنانی مثل : آیمار، ریکلمه، توز و… . اما گویا هیچکدام لیاقت داشتن چنین لقبی را نداشتند و زیر سنگینی شهرت و افتخارات این نام کمر خم کردند .عدم موفقیت تمام این بازیکنان خود دلیلی بود تا کارشناسان و مردم بار دیگر به این باور برسند که مارادونا واقعا تکرار نشدنی است



  • کلمات کلیدی : بیوگرافی لیونل مسی، عکس ترین‌ها
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 4:6 صبح




    تاریخچه بسکتبال <\/h1>زادگاه بازی بسکتبال آمریکاست . این بازی در اوایل پاییز سال 1891 میلادی توسط شخصی به نام جیمز نای اسمیت پایه ریزی و ابداع شد . اما ، از قرن ها پیش در میان ساکنان نقاط مختلف قاره آمریکا ، به ویژه آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از بازی و مسابقه رایج بوده که کم و بیش به بسکتبال شباهت داشته است .
    در کشور آرژانتین ، نوعی بازی سنتی و قدیمی در میان گله دار ها متداول است که آن را (پاتو) (PATO ) می نامند . در این بازی ، دو تیم سوار بر اسب در میدانی وسیع به تاخت و تاز می پردازند و هر تیم کوشش می کند توپی را که شش حلقه (مانند دستگیره) بر بدنه آن هست ، با پرتاب کردن و پاس دادن به یاران خودی ، به آن سوی میدان برساند و از حلقه و توری سبدی که در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب شده ، عبور دهد . این بازی تا حدی شبیه بسکتبال است اما شباهت بازی پوک تاپوک با ورزش بسکتبال بیش از پیش است . پوک تاپوک ، در میان اقوام متمدن قاره آمریکای جنوبی و مرکزی رواج بسیار داشت به ویژه اقوام مایا و تولتک (در ناحیه مکزیک کنونی) این بازی را کهن با توپ و حلقه های ثابت در میدانی وسیع انجام می شد ، با علاقه و هیجان زیادی برگزار می کردند .



  • کلمات کلیدی : تاریخچه بسکتبال
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 3:54 صبح

    تاریخچه فوتبال

    اگرچه اطلاعاتی در مورد ریشه ی اصلی و حقیقی این ورزش در دست نیست ولی از مطالب جالب و شخصی در مورد تاریخچه ی آن اطلاع داریم .
    فوتبال امروزی به تدریج رشد کرده است ولی گفته می شود که نوعی از آن قبل از حضرت مسیح علیه‌السلام بازی می شد . در چین نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال در 2500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشت . عکس های مصریان نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال را نشان می دهد ولی در یونان یک بازی به نام اسپیشکیروز به طرز جالبی به فوتبال امروزی شبیه است . فوتبال در سال 1894 از کشور برزیل شروع شد . این ورزش به وسیله ی چارلز میلر برزیلی که اجداد او انگلیسی بودند به مردم برزیل معرفی شد . در سال 1970 مسابقه ای بین ایتالیا و برزیل برگزار شد . هیچ کس تصور نمی کرد که 800 میلیون نفر از مردم جهان ناظر بر اجرای مسابقه باشند . امروزه اکثر مردم جهان به فوتبال بیشتر از سایر ورزشها می پردازند .
    فوتبال مدرن از کشور انگلستان سرچشمه گرفته است . در ابتدا اختلافات عقیده ای بسیاری میان علاقمندان راگبی و فوتبال وجود داشت زیرا راگبی با دست و فوتبال با پا اجرا می شد . این مسئله در سال 1863 زمانی که طرفداران فوتبال شروع به اجرای این ورزش توسط پاها کردند اتفاق افتاد . گروه دیگر انجمن راگبی را تاسیس کردند و بالاخره در سال 1871 این دو رشته ی ورزشی کاملا از یکدیگر جدا شدند . از آن زمان به بعد هر دو رشته پیشرفت های شایانی نموده و طرفداران بسیاری پیدا کردند .
    فدراسیون بین المللی فوتبال در سال 1904 بنیان گزاری شد .این فدراسیون وظیفه دارد که به نحوه ی اجرای مسابقات نظارت داشته باشد . قوانین فوتبال بدون موافقت و تصویب سایر کشورهای عضو فدراسیون تغییر نمی کند . در سال 1920 بازیکنان فوتبال در مسابقات المپیک بلژیک شرکت کردند و در سال 1930 اولین جام جهانی در کشور اروگوئه برگزار شد .






  • کلمات کلیدی : تاریخچه فوتبال
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    نکته 1 - چه مقدار کالری روزانه باید مصرف کنیم تا چاق نشویم؟ این سوال یک فرمول خیلی ساده دارد؛

    1. وزنتان را به پوند (هر پوند= 453 گرم) در 2.2 تقسیم کنید.
    2. آنرا در 24 ضرب کنید. (این مقدار کالری است که برای زنده ماندن باید استفاده کنید)
    3. با ضرب عددی که در شماره 2 به دست آورده اید در 1.6 می‌توانید میزان کالری فعالیت خود را به دست آورید. این آن مقدار کالری است که باید روزانه مصرف کنید و چاق هم نخواهید شد. برای کاهش وزن، باید میزان کالری‌هایی که می‌سوزانید از مقدار کالری‌هایی که مصرف می‌کنید کمتر باشد، حال چه با ورزش کردن باشد چه با کمتر خوردن.
    نکته 2 - ساده ترین راه برای پایین آوردن کلسترول: 1. انگور بخورید. پوست انگور حاوی ترکیبی است که به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند.
    2. سیر بخورید. سیر ماده ای است که به طرز نیرومندی کلسترول را پایین می‌آورد. همچنین به پایین آوردن فشارخون نیز کمک می‌کند.
    3. در روز دو عدد هویج بخورید. همین به تنهایی کلسترول شما را 10 تا 20 درصد پایین خواهد آورد.
    4. حداقل سه بار در هفته پیاده روی 30 دقیقه ای داشته باشید.
    نکته 3 - 6 راز لاغری: همه انسانها در طول زندگی خود یک رژیم غذایی را امتحان می‌کنند و تقریباً همه آنها در آن شکست می‌خورند. در دنیای واقعی، برای همه ما دشوار است که به یک رژیم غذایی پایبند بمانیم. آنها که از طریق رژیم غذایی وزن کم میکنند، بعد از مدتی بیشتر از آن وزن از دست رفته را اضافه می‌کنند. بهترین راه برای دستیابی به کاهش و کنترل وزن ایجاد تغییرات کوچکی در شیوه زندگی تان است.
    در زیر به چند راه عالی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند بدون هیچگونه رنج و عذاب وزن کم کنید.
    1. از خوردن صبحانه غفلت نکنید.
    تحقیقات ثابت کرده است که افرادیکه صبحانه می‌خورند، بیشترین موفقیت را در کنترل وزن خود دارند. خوردن صبحانه قند خون شما را تثبیت کرده، چربی سوزی شما را تقویت کرده و اشتهایتان را سرکوب می‌کند.
    2. کمی‌طعم به زندگیتان بدهید.
    خردل و فلفل قرمز را به برنامه غذاییتان اضافه کنید. همچنین سیر و پیاز را. این موادغذایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و باعث می‌شود کمتر غذا بخورید و بالاتر از همه اینها، این موادغذایی 45 تا 75 کالری از کالری‌های مصرفیتان را پس از هر غذا می‌سوزاند.
    3. اشتهایتان را از بین ببرید.
    30 دقیقه قبل از غذا، یک خوراک مختصر، سبک و کم کالری بخورید (یک برش طالبی، یک هویج، یک پرتقال، یک گلابی، یک تکه نان گندم کامل و ...). 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغزتان از معده تان پیامی‌دریافت کند. زمانیکه برای خوردن غذا می‌نشینید، مغر شما این پیام را دریافت کرده است که دیگر گرسنه نیستید و با این روش خیلی کمتر غذا خواهید خورد.
    4. به موسیقی مناسب گوش کنید.
    قبل از اینکه برای خوردن غذا پشت میز بنشینید، موسیقی آرامبخش را روشن کنید. تحقیقات ثابت کرده است که با گوش دادن به موسیقی ملایم، شما خیلی آرامتر غذا خواهید خورد. کمتر هم غذا خواهید خورد.
    5. بلافاصله بعد از خوردن غذا دندانهایتان را مسواک کنید.
    مسواک زدن دندان‌ها بعد از خوردن غذا، اشتهایتان را فروخواهد نشاند. چرا؟ به خاطر اینکه خمیردندان نعنایی حس چشایی شما را ارضاء کرده و تمایل کمتری به غذا و تنقلات بیشتر پیدا خواهید کرد.
    6. خواب کافی داشته باشید.
    خیلی از آدم‌ها از روی گرسنگی غذا نمی‌خورند، بلکه از روی خستگی به سمت غذا روی می‌آورند. پس به جای اینکه 15 دقیقه برای خوردن یک کاسه بستنی وقت بگذارید آن 15 دقیقه را صرف یک استراحت کوتاه کنید. همچنین اطمینان یابید که 7 الی 8 ساعت خواب شب را به طور کامل داشته باشید.
    نکته 4 - حرکات کششی: اگر تصور می‌کنید که حرکات کششی بهترین راه برای شروع تمریناتتان است، کاملاً در اشتباهید. انجام حرکات کششی روی عضلات سرد ممکن است منجر به آسیب دیدگی شود. مهم نیست که چه ورزشی می‌خواهید انجام دهید، بهتر است قبل از شروع ابتدا بدنتان را گرم کنید و بعد حرکات کششی را انجام دهید. بهترین روش برای گرم کردن نوع سبکی از همان ورزشی است که می‌خواهید انجام دهید. مثلاً اگر میخواهید پیاده روی کنید، ورزشتان را با 5-3 دقیقه پیاده روی کند شروع کنید. تمرینات کششی ملایم را نیز بعد از تمریناتتان انجام دهید نه قبل از آن.
    نکته 5 - برای متناسب شدن اندامتان هیچوقت دیر نیست.

    اگر سنتان بالای

    50 سال باشد دلیل بر این نیست که نمی‌توانید ورزش کنید، حتی اگر هیچوقت در طول عمرتان ورزش نکرده باشید. باوجود سالهای سال زندگی یکجانشینی، هنوز هم می‌توانید به ورزش و تناسب اندام روی بیاورید. در یک تحقیق مشخص شد افرادیکه در زندگی گذشته خود ندرتاً ورزش می‌کرده‌اند، به همان اندازه کسانیکه 10 سال به طور منظم ورزش می‌کرده‌اند، می‌توانند به تناسب اندام دست یابند.
    نکته 6 - چرا با بالا رفتن سن کاهش وزن دشوارتر می‌شود؟
    تغییراتی که با بالا رفتن سن در متابولیسم، ساخت بدن، نیازهای غذایی، و میزان فعالیت بدن ایجاد می‌شود، کاهش وزن را کمی‌دشوارتر می‌کند. با بالا رفتن سن، متابولیسم بدن کندتر می‌شود و بدن کالری کمتری می‌سوزاند. اما، دلیل دیگر این سوزاندن کمتر کالری، این است که میزان فعالیت ما نیز کاهش می‌یابد. فعالیت جسمانی و ورزش بدون شک بهترین راه برای مقابله با کند شدن متابولیسم بدن می‌باشد.
    نکته 7 - چه مقدار باید ورزش کنیم تا بدن به چربی سوزی برسد؟
    گرچه 15 دقیقه ورزش کمی‌چربی می‌سوزاند، به طور کل 30 دقیقه طول می‌کشد تا بدن به سراع ذخیره چربی‌های بدن برود. اگر قصد دارید وزنتان را پایین بیاورید، باید 30 دقیقه تمرین با شدت متوسط مثل پیاده روی، را سه روز در هفته در برنامه خود قرار دهید.
    نکته 8 - بهترین ورزش برای کاهش وزن کدام است، پیاده روی یا دو؟
    یک مایل پیاده روی به همان اندازه یک مایل دویدن کالری می‌سوزاند. بعلاوه، پیاده روی فواید خاصی برای کاهش وزن دارد. نیمی‌از سوخت بدن در حین پیاده روی از چربی‌ها تامین می‌شود. اما طی دویدن، کمتر از یک سوم کالری‌های سوخته شده از چربی‌ها تامین می‌شود.
    نکته 9 - بیشترین منبع چربی برای خانم‌ها کدام است؟
    برخلاف آنچه که تصور می‌کنید، چربی‌های بدن شما به خاطر خوردن گوشت یا شیرینی جات نیست. مقصر اصلی همان سس سالادتان است که %9 از چربی مصرفی شما را تشکیل می‌دهد. به جای سس سعی کنید از آبلیمو، فلفل و کمی‌نمک برای چاشنی سالاد استفاده کنید.
    نکته 10 - سیریال: شکل هم اهمیت دارد.
    فیبر موجود در پوست گندم سالیان سال است که دفاع مکمی‌در مقابل سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ به حساب می‌آید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در سیریال‌های صبحانه، شکل اهمیت بسیار زیادی دارد. بااینکه پوست گندم برای مقابله با سرطان روده آلت دفاعی خوبی است، این تحقیق دریافته است که پوست گندم گرم شده و فراورده ای تاثیر بیشتری دارد. پوست گندمی‌که برای مصارف تجاری به شکل نوارهای کوتاه و ترد درآمده است در جلوگیری از سرطان روده کارآمدتر است.
    نکته 11 - سایز میان‌تنه‌تان را کم کنید.
    خانم‌هایی که ورزش می‌کنند کمتر از خانم‌هایی که ورزش نمی‌کنند دچار چربی شکم می‌شوند. یک تحقیق جدید نشان داد که خانم‌هایی که 5 روز در هفته به مدت 30 دقیقه ورزش کرده اند، 17 درصد کمتر از خانم‌هایی که ورزش نکردند دچار چربی شکم شده اند. بهترین ورزش هم همانطور که قبلاً ذکر شد پیاده روی است.
    نکته 12 - آیا عادت دارید شب‌ها غذا بخورید؟
    شما می‌توانید هر وقت که میل داشتید غذا بخورید. اکثر خانم‌ها تصور می‌کنند که اگر شامشان را بخورند مستقیماً در بدنشان تبدیل به چربی خواهد شد. طبق یک تحقیق جدید، هیچ جای نگرانی نیست. محققان دریافته اند، خانم‌هایی که بیش از %52 از کالری‌های مصرفیشان را بعد از ساعت 5 عصر مصرف می‌کنند، درمقایسه با افرادیکه بیشتر کالری‌های مصرفیشان را در طول روز مصرف می‌کنند، چربی بیشتری به دست نمی‌آورند. مهم مقدار کالری‌هایی است که در روز مصرف می‌کنید نه ساعت مصرف آن.
    نکته 13 - آب بخورید....وزن کم کنید.
    خیلی از افراد نمی‌دانند که آب راه بسیار خوبی برای از بین بردن اشتهاست. افراد زیادی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند و درنتیجه پرخوری می‌کنند. دفعه بعد که خواستید به خوردن تنقلات روی بیاورید، به جای آن یک لیوان بزرگ آب بنوشید. اگر هنوز گرسنه تان بود، احتمالاً یک خوراک مختصر می‌تواند گرسنگیتان را تا وعده غذای بعد از بین ببرد.
    نکته 14 - آجیل= قلبی سالم.
    اکثر ما خوب می‌دانیم که آجیل حاوی میزان زیادی چربی است. از اینرو آنهایی که خیلی نگران وزنشان هستند، از خوردن آن خودداری می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که چربی موجود در آجیل از جمله چربی‌های غیراشباع بسیار سالم است؟ تحقیقی جدید نشان می‌دهد که افرادیکه بیشترین میزان آجیل را می‌خورند، کمترین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارد.
    نکته 15 - از خوردن چیپس اجتناب کنید.
    چیپس‌ها هم مثل همان چیپس‌های سیب زمینی هستند شاید بدتر هم باشند. هر 30 گرم از این چیپس‌ها چیزی درحدود 150 کالری دارد که تقریباً 10 گرم آن چربی است.
    نکته 16 - خمیر بادام زمینی و موز؟
    درست است. خمیر سیب زمینی و ساندویچ موز که با نان گندم کامل درست شده باشد، برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. بادام زمینی، موز و گندم حاوی میزان زیادی ویتامین B6 می‌باشند. طبق تحقیقات جدید، افرادیکه بالاترین میزان ویتامین B6 را دارا هستند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. منابع خوب دیگر برای این ویتامین عبارت است از: سینه مرغ و سیب زمینی پخته.
    نکته 17 - بهترین راه برای کسب آنتی اکسیدان‌های ضد پیری
    آب انگور بنوشید. آنتی اکسیدان موجود در یک لیوان آب انگور معادل آنتی اکسیدان موجود در 12 موز، 11 هلو، و 41 فنجان کاهو می‌باشد.


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    پلیومتریک هر مربی والیبال از این تمرینات استفاده کرده و هر والیبالیستی این تمرینات را انجام داده. بله ، پلیومتریک ها (Plyometric) یا تمرینات پرش. پلیومتریک ها دقیقا چه هستند؟ کجا و کی باید این تمرینات را انجام داد؟ حد آنها چقدر است و از کجا به بعد بیش از حد و افراطی بحساب می آیند؟ اینها مسائل مهمی هستند که باید قبل از طراحی یک برنامه پرشی درست و حسابی آنها را درک کرد. با خواندن این مطلب اطلاعات کاملی درباره ی این تمرینات بدست می آورید و می توانید برنامه صحیح تری برای انجام این تمرینات طرح ریزی کنید.

    این روش تمرین در دهه 1960 توسط دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی ابداع شد. هدف این بود که قدرت پرش ورزشکاران روسی بیشتر شود. به تدریج این تکنیک در بین تمام کشورها رواج پیدا کرد، چون ثابت شد این روش در اکثر ورزش هایی که نیازمند دویدن سریع و پرش هستند بسیار مؤثر است.

    پلیومتریک ها تمریناتی هستند که عضلات را قادر می سازند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به حداکثر توان دست یابند.انجام این تمرینات به شما قدرت فوق العاده ای می دهد و به شما کمک می کند تا پرش عمودی خود را که یکی از مهمترین ویژگی های یک والیبالیست است را افزایش دهید. این تمرینات می تواند سرعت و عکس العمل شما را در والیبال بسیار افزایش دهد و می تواند حتی پرش شما را تا 40-50 اینچ و حتی تا 60 اینچ (100-150 سانتی متر ) افزایش دهد!

    تمرین های پلیومتریک در یک مدت کوتاه زمانی نیروی زیادی را از سیستم عصبی و عضلانی شما می گیرد ، همچنین فشار زیادی را به مفاصل شما وارد می کند ، اگر این تمرینات خارج از برنامه ریزی صحیح و دقیق انجام گیرد ممکن آسیب های سختی را بر روی مفاصل و عضلات شما ایجاد کند. هرچند که بعد از این که این تمرینات را انجام دادید تاثیر فوق العاده آن بر روی بدنتان شما را به وجد می آورد و خستگی این تمرینات را فراموش خواهید کرد.

    نمونه ای از پرش های پلیومتریک پرش های عمودی پشت سر هم و پرش های موسوم به box depth (عمق خرک) می باشند که هر دو آنها برای والیبالیست ها آشنا می باشند. در هر دوی این تمرینات بدن نسبت به زمین عکس العمل نشان می دهد. در هردو تمرین ورزشکار روی زمین فرود می آید و بلافاصله دوباره بالا می پرد. هنگامی که پاها به زمین می خورند بدن (به ویژه عضلات پا) مجبور می شوند که وزن شخص را جذب کنند. این نیرو که باعث جذب وزن بدن می شود در واقع انرژی است که می توان از آن بهره برد. این انرژی برای مدت یک هزارم ثانیه ذخیره می شود و سپس هنگامی که عضلات شل می شوند تلف می شوند و از بین می روند. کلید کار، بهره بردن از این انرژی با حاکثر سرعت ممکن برای دوباره بلند شدن از زمین است. و این همان کاری است که تمرینات عمودی پشت سر هم و پرش های box depth بدن را برای آن آماده می کنند. اما در هر حال ، این به تنهایی کافی نیست که صرفا بدانیم تمرینات پلیومتریک می توانند برای پرش مفید باشند. شما باید این را هم بدانید که چرا و چگونه این تمرینات را باید انجام بدهید.

    انواع پرش ها

    پرش ها به 3 دسته تقسیم می شوند:

    1. آسان
    2. متوسط
    3. دشوار

    پرش های آسان شامل پرش های عمودی پشت سر هم، پریدن و رسیدن به نقطه ای خاص، پریدن و گرفتن و پرش قیچی می باشند.

    پرش های متوسط عبارتند از پرش از خرک، پرش از طناب، پرش های بلند، پرش از کنار بر روی خرک

    پرش های دشوار شامل پرش های عمقی، پرش یک پا (عمودی و کناری) و بالا و پایین رفتن مثل توپ!

    چرا تمرینات پلیومتریک ؟ همانطور که در ابتدا خواندید با انجام تمرین های پلیومتریک شما قدرت فوق العاده ای به دست می آورید و به شما کمک می کند تا پرش عمودی خود را که یکی از مهمترین ویژگی های یک والیبالیست است را افزایش دهید. همچنین یک والیبالیست خوب باید بتواند در فاصله کوتاهی حالت خود را تغییر دهد؛ گاهی بعد از دفاع باید سریع به عقب برگردد و دوباره برای حمله آماده شود و بعضی وقت‌ها هم پس از اسپک باید سریعا برای دفاع بر روی تور جا گیری کند. این تغییرات در کسری از ثانیه انجام می گیرد و هر چه بازیکنی سریعتر نسبت به این تغییرات عکس العمل نشان دهد موفق تر خواهد بود. هدف تمرینات پلیومتریک اینست که همین زمان کوچک را باز هم کوتاه کند. این روش نه تنها ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند، بلکه سیستم عصبی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر چه اعصابی که کنترل حرکت ماهیچه را بر عهده دارد، سریعتر پیام رسانی کنند، ماهیچه‌ها توانایی تغییر حالت سریعتری پیدا می‌کنند.

    مکان و تجهیزات

    انجام دادن تمرینات بر روی یک زمین چوبی یا سیمانی فشار زیادی را به مفاصل وارد می کند و ممکن است منجر به مشکلاتی نظیر شکستگی ساق پا و دردهای کمر شود. لذا از این نکته اطمینان حاصل کنید که سطح زمین هموار و عاری از رطویت، سوراخ ها یا قسمت های شل و نرمی است که ممکن است باعث لیز خوردن شوند. هنگام استفاده از جعبه ها / خرک ها، مطمئن شوید که به خوبی ساخته شده اند و مقاوم هستند. همچنین باید لباس های مناسب و راحت پوشید. لباس های راحت ورزشی بپوشید که تنگ نباشند و به گونه ای باشند که به شما آزادی حرکت بدهند. کفش ها نیز باید از جنس خوب و مرغوب باشند که کفه های کلفت دارند و می توانند به خوبی از فشار کم کنند و ورزشکار را نگه دارند. نوار بستن به زانو ها نیز ایده خوبی است به خصوص اگر مستعد کشش و پیچش مفاصل هستید.
    شروع تمرینات پلیومتریک قبل از شروع کردن، روی یک دوچرخه ثابت پا بزنید یا چند دقیقه آهسته بدوید تا ضربان قلب بالاتر برود. پس از آن نیز 10 تا 15 دقیقه تمرینات کشش عضلات را با آرامش تمام انجام دهید.

    کار را با پرش های آسان شروع کنید و به تدریج به سراغ پرش های متوسط و دشوار (پس از 4 تا 6 هفته) بروید. تا زمانی که در پرش های آسان استاد نشده اید پرش های دیگر را اضافه نکنید. کار را با حجم کم شروع کنید، برای آنکه حجم کار مشخص باشد در هنگام هر پرش ضربه های پا را بشمارید. کار را با 40 تا 50 ضربه پا شروع کنید و به 150 تا 200 ضربه برسید. هر حرکت را 3 ست انجام دهید. در میان ست ها استراحت کمی بکنید، به خاطر داشته باشید که ورزشکار خسته قدرت انفجاری ناگهانی و لحظه ای ندارد.

    تمرینات
    1- پرش های آسان پرش، رسیدن و گرفتن (Squat Jumps)















    هدف: تقویت قدرت حرکت عمودی
    طرز عمل: بر روی سطح ثابتی بایستید، هر دو بازو را بالا بگیرید به صورتی که کف دست ها در جلوی شانه ها رو به بیرون باشد. به حالت چمباتمه یک چهارم خم شوید. سینه را بالا و کمر را تخت نگه دارید. ناگهان به صورت انفجاری به بالا بپرید، خود را به بالا و جلو بکشید انگار که دارید در مقابل تور دفاع می کنید.(توپ را سد می کنید)

    حجم کار: ابتدا در مدت زمانی واحد، مقدار کمتری پرش انجام دهید ولی کم کم مقدار تکرارها را زیادتر کنید.

    نکات کلیدی: بر روی حفظ کنترل بدن تمرکز داشته باشید. آنچه که باید بیش از حد بر روی آن تاکید کنید کشیدن و امتداد دادن بدن و تا حد ممکن بالا بردن بازوها می باشد.
    پرش در حال خم شدن بدن (با جمع کردن پاها به داخل شکم) (Tuck Jumps)















    پرش های متوسط پرش از جعبه یا خرک در حالت ایستاده (Jump to Box)















    پرش زیگ زاگ (Zigzag Hops)
















    پرش روی جعبه از کنار (Lateral Jump to Box)
















    پرش های دشوار پرش عمیق (Depth Jumps)















    پرش یکپایی (لی لی) (Single Leg Lateral Hops)









    نویسنده: مائورو دی پاسکوالهمترجم: د. کسری
    منبع : ndh.ir + نوشته شده توسط خرازی در پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388 و ساعت 2:16
    GetBC(8);



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح

    آموزش والیبال Learning Volleyball

    قبل ازارائه مطالب این بخش یادآورمیشوم که شرح تمام قوانین اجرایی والیبال کاری است سنگین وبرای کسانی که تابه حال درمسابقات رسمی شرکت نکرده اند (درسطوح باشگاهی) فهم آنها فقط ازراه مطالعه اندکی دشوارمی باشد. به همین دلیل من سعی درآن دارم که قوانین اجرایی والیبال رابصورتی ساده وقابل فهم برای نوآموزان ارائه کنم .

    تیمها ( the teams ) 1- تعدادبازیکنان (Player)یک تیم 12 نفر است .
    به همراه 12 بازیکن یک مربی (سرمربی) (head coach)؛ یک کمک مربی (مربی)(head) ، یک فیزیوتراپ (بدنساز) ویک پزشک و سرپرست (head of delegation)می باشد.
    2- یکی ازاعضای تیم به عنوان بازیکن آزاد(لیبرو) مشخص میشود (بارنگ پیراهن متفاوت ).
    3- فقط افرادمذکور مجازند درجریان بازی برروی نیمکت ذخیره ها بنشینند.
    4- یکی ازاعضای تیم (بغیرازلیبرو) بایستی به عنوان کاپیتان تیم ازسوی مربی تعیین شود.(دربرگه مسابقه ثبت می گردد).
    5- تجهیزات بازیکنان شامل پیراهن ها ، شورت ها ، جوراب ها ، کفش های مخصوص است (بایستی همگی متحدالشکل باشند- پیراهن بازیکن آزادبادیگران متفاوت است)
    6- شماره پیراهن ها میتواند از عدد1 تا 18 شماره گذاری شود .
    7- شماره ها بایستی دروسط جلو ووسط پشت پیراهن منظورشوند.
    8- شماره روی سینه باید حداقل 15 سانتیمتر بلندی وشماره پشت حداقل 20 سانتیمتر بلندی داشته باشد (درمسابقات جهانی شماره بازیکن بایستی درقسمت پای سمت راست شورت به بلندای 4 تا 6 سانتیمتر وپهنای حداقل یک سانتمتر نصب شود).
    9- کاپیتان تیم با یک نوار 2×8 سانتیمتری درزیرشماره جلوی پیراهن مشخص می شود.
    10- بازیکنان مجازنیستند هیچگونه وسایلی که سبب مجروح شدن دیگران شود یا امتیاز وتفع ساختگی برای بازیکن بوجود آوردهمراه داشته باشد(بامسئولیت خودشان میتوانند ازعینک ویالنز استفاده نمایند).
    11- کاپیتان ومربی تیم ، هردومسئول رفتاروانضباط اعضاء تیم خود هستند.
    12- کاپیتان ومربی باید قبل از شروع بازی برگه ثبت مسابقه راامضاء نمایند.
    13- کاپیتان ومربی میتوانند تقاضای تایم اوت استراحت ویاتویض بازیکن نمایند.
    در شروع بازی شش بازیکن در زمین بازی قرار میگیرند و شش بازیکن در بیرون میباشند که جمعآ 12 بازیکن باید باشند.هر تیم در هر گیم میتواند شش تعویض را انجام بدهد، هر تیم در سطح ملی ولیگ های باشگاهی و... میتواند یک سر مربی و یک مربی و یک کمک مربی ویک مربی بدن ساز و یک مربی تغذیه و یک سرپرست و یک تدارکاتی داشته باشد، هر تیم میتواند یک لیبرو داشته باشد .

    زمین بازی : ( the court ) طول زمین 18 و عرض یا پهنا طور (Net width ) آن 9 متر می باشد
    خطی زمین یا خط خطا (Line fault ) به عرض 5 سانتیمتراطراف زمین کشیده شده است .
    زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.
    در هر قسمت از زمین که به ابعاد 9*9 میباشد به دو قسمت تفکیک شده است به عنوان
    1- عقب زمین : که اکثرآ توپ گیری و سرویس و اسپک پشت خط یک سوم در آن منطقه صورت میگیرد.
    2- خط یکسوم یا جریمه : اکثرآ کارهای تکنیکی از جمله حمله و دفاع از مهاجم در این منطقه صورت میگیرد.
    حداقل درجه حرارت زمین سرپوشیده 10 درجه است
    تور : ( the net ) طول تور (length of the net) به طول 5/9 و عرض آن 1 متر است.
    و از سوراخهای مربع شکلی به ضلع 10 سانتیمتر تشکیل شده است
    پارچه ای از جنس کتانی به ضخامت 5 سانتیمتر به لبه بالائی تور دوخته شده است
    ارتفاع تور از مرکز زمین 43/2 متر است.
    ارتفاع تور برای خردسالان و نوجوانان به عهده مجمع ملی گذاشته می شود. تعیین


    بازی والیبال : ( the game of volleyball )

    هر تیم میتواند 3 ضربه به توپ زده و آن را به زمین مقابل بفرستد و هر بازیکن نمیتواند دو ضربه متوالی به توپ بزند و توپ باید از وسط دوآنتن که در انتهای دو طرف تور قرار دارد به زمین مقابل بفرستد.
    سه بازیکن عقب (back line player) نمیتواند توپ را از منطقه 3/1 ( منطقه جریمه ) درحالتی که دست او بالاتر از توریا توپی که روی تور(ball over the net) قرار داشته باشد به زمین مقابل بفرستد.
    کسی که سرویس میزند میتواند از 9 متری عرض زمین بازی برای زدن سرویس استفاده بکند و نباید از خطهای طولی زمین عبور بکند .
    اسپکر پشت خط زن نباید خط عرضی منطقه جلو را لمس بکند ، یعنی نباید پایش خط عرضی 3/1 زمین را لمس بکند.

    شش تفر داخل زمین نمیتوانند قبل از زدن سرویس از بازیکن کناری خود به صورت عرضی ، و ازبازیکن جلویی خود به صورت طولی عبور بکند.

    هر تیمی که سرویس در اختیارش باشد بازیکنی که در منطقه سرویس است بدور از خطای چرخشی میباشد.

    توپ: ( the ball ) توپ به شکل کروی و از جنس چرم است و شامل توپی لاستیکی یا محیط دایره به ابعاد 65 الی 67 سانتیمتر و دارای وزن 250 الی 280 گرم است که اکثرآ دو رنگ میباشد.

    سرویس: (service,serve)

    تاریخچه تکنیک سرویس دروالیبال اززمان پیدایش والیبال تاکنون تکنیک سرویس نیز روند تکاملی بالایی پیداکرده است . امروزه سرویس نزد بازیکنان حرفه ای به یک حمله بسیارقوی وکارآمدتبدیل شده است .
    انواع سرویسهای سریع باسرعتی بالغ بر80 کیلومتر برساعت اجرامیشوند .درهمه سطوح مسابقات تیمی که ازسرویسهای خوب بهره مند باشد 50 درصد فاکتوربرنده شدن را دارا است چراکه میتواند با اجرای سرویس موفق تاکتیک تیمی حریف رامختل کرده وبا دفاع مناسب امتیاز کسب نماید

    سرویس ضربه ای است که توسط یک بازیکن وبایک دست درمحل مخصوص زده میشود تابازی شروع شود.شرایط اجرای سرویس:- حتما درمحل مشخص شده اجراشود (به قسمت آموزش قوانین مراجعه کنید)- ضربه پس ازسوت داور اجراشود - ضربه بایک دست زده شود- خطاهای قانونی سرویس هنگام اجرای سرویس صورت نگیرد

    انواع سرویس :سرویس هارامیتوان ازجهات مختلف تقسیم بندی نمود ولی رایج ترین نوع تقسیم بندی به قرارزیراست:

    1- سرویس ساده روبه تور

    2- سرویس برگردان (hook serve)

    3- سرویس تنیسی روبه تور

    4- سرویس قدرتی (Power serve)

    5- سرویس ژاپنی (هوک پهلوبه تور) (floating serve,f.service)

    6- سرویس چکشی یا موجی

    7- سرویس چکشی یاموجی همراباپرش

    8- سرویس پرشی باتوجه به تنوع سرویسها ونیز شرایط این وبلاگ سعی برآن دارم تا ازبین انواع مذکورفقط سرویس هایی که درزمینه آموزش مهم هستند راشرح دهم یعنی : سرویس ساده روبه تور- سرویس چکشی یا موجی – سرویس تنیسی – سرویس پرشی

    سرویس چکشی :

    قبل ازپرتاب توپ به بالا لازم است نکات زیررامدنظرقراردهیم :
    - هدف خود رادرزمین حریف نشانه بگیریم
    - قبل ازپرتاب توپ به لبه بالایی تورنگاه کنیم تااارتفاع مناسب راپیدانماییم
    - هرچه مرکز تماس دست بامرکز توپ هنگام ضربه موافق هم باشند سرویس اجراشده موج بیشتری خواهد داشت
    - (منظورازموج توپ ، حرکت عرضی توپ هنگام رفتن به سمت زمین حریف می باشد)

    جهت یادگیری سرویس کافیست پاسخ سئوالات زیررابدانیم واجراکنیم سئوال :

    الف - برای اجرای سرویس کجا بایستیم ؟

    ب- چگونه بایستیم ؟

    پ- توپ راچطورگرفته وپرتاب کنیم ؟

    ث- نوع ضربه به توپ چگونه باشد؟

    ج - پس ازضربه چه اتفاقی می افتد؟

    کلیدهای موفقیت در ساعد گیری از سرویس: ساعد زدن (dig)

    پاس ساعد (Forearm pass)

    بازیکن دریافت کننده سرویس (serve receiving player)

    روش دریافت سرویس (serve reception system)
    1- روی سرویس زن تمرکز کنید.
    به محض پایان رفت و برگشت, روی موقعیت سرویس زن و حالت بدن او تمرکز کنید
    2- قبلا آماده باشید .
    وضیعت آماده به خود بگیرید بازوها جلو پاها منقبض , شانه ها پهن و چشم ها به سرویس زن باشد
    3- با گام کوتاه حرکت کنید.
    در حال حرکت روی توپ سرویس شده تمرکز کنید.گام های کوتاه بردارید تا همیشه در داشتن موقعیت تعادل به شما کمک کند.
    4- بازو ها را بیرون و جلو خود نگه دارید.
    بازوها را به جلو بدن و در ارتفاع کمر بکشید و از آن ها برای درمسیر سرویس بودن استفاده کنید.
    5- قبل از زدن توپ سرویس توقف کامل بکنید.
    سعی کنید قبل از زدن توپ از پاها با بازوها گاردی فراهم آورید.این گارد برای زدن توپ بسیار مفید است.
    6- توپ را در خط میانی بدن بگیرید.
    برای دقت و کنترل بیشتر توپ را در مرکز بدن دریافت کنید اگر مجبورید در یک طرف در یافت کنید شانه داخلی را به زاویه بازوی پشت توپ بیندازید.
    7- گارد را محکم کنید.
    بازو ها را مستقیم از مچ ها به سمت ارنج و به شانه ها نگه دارید.
    8- زاویه بگیرید.
    قبل از تماس با توپ, پاها و شانه ها را در خط هدف خود قرار دهید تا مجبور نباشید به توپ ضربه بزنید.
    9- توپ را احساس کنید.
    هر سرویس زنی, زاویه و سرعت متفاوتی دارد , باید سعی کنید احساسی برای توپ داشته باشید تا در صورت لزوم سرعت را به کار خود بیفزایید .
    10- توپ را هدایت کنید.
    توپ را کنترل کنید. آن را با پاها و ران ها و شانه ها و بازو ها به طرف پاسور هدایت کنید.

    آموزش دفاع(‌‌BLOCK) : دفاع (defensive block)

    انواع دفاع 1- تک دفاع( یک نفره) ، 2- جفت دفاع (double block )

    3- دفاع سه نفره است (three-men block)

    مراحل زیر در دفاع باید مد نظر گرفته شود. 1- پیش بینی
    به حرکت پاسور تیم حریف نگاه میکنیم ، حرکت انگشتان پاسور تیم مقابل روشی مناسب برای تعیین پاس ارسالی است. بر اساس نوع پاس حرکت مدافع شکل میگیرد در این موقع بدن به حالت نیم خیز یعنی زانوها کمی خم و دستها از شانه بالاتر باشد.
    2- حرکت به سمت توپ
    بعد از تشخیص نوع و محل پاس به سمت توپ حرکت میکنیم. معمولا دو حالت حرکت برای رسیدن به سمت توپ وجود دارد : حرکت پا بکس و حرکت ضربدری پا
    * حرکت پابکس: به این صورت که پاها باز و دوباره بسته میشوند و از همدیگر عبور نمیکنند یعنی پای در حال حرکت از پای ستون عبور نمیکند ، این دفاع برای مسافتهای نزدیک بکار میرود.
    * حرکت ضربدری (cross-over step): مانند حرکت پابکس است با این تفاوت که برای مسافت بیشتر و سرعت بیشتر است و پاها هنگان جمع شدن کنار هم قرار نمیگیرند بلکه پای در حال حرکت به حالت ضربدری از پای ستون شده رد میشود.
    بعد از رسیدن به توپ پاها جفت شده و زانوها برای پرش خم میشود.در دو مرحله فوق دستها در سینه و کف دست به سمت تیم مقابل قرار میگیرد.

    3- پریدن و دفاع
    بدن به پایین رفته و آماده پرش میشود. زانوها جمع شده و دستها حین پریدن به سمت بالا رفته و تمام بدن برای رسیدن به توپ کش می آید. در حین حرکت به مهاجم تمرکز میکنیم.

    دستها به حالت دیوار مانند به سمت توپ میرود و حتی الامکان دستها در زمین حریف قرار میگیرد.

    هنگام برخورد توپ به دست مچ دست به سمت پایین شکسته میشود.
    4- فرود
    بعد از دفاع دستها سریعا به داخل زمین خودمان کشیده میشودو برای اینکه هنگاه فرود به سمت تور متمایل نشویم بالاتنه به سمت بیرون چرخش پیدا میکند. سعی شود هنگاه فرود با نوک پا و هر دو پا فرود بیاییم

    کلیدهای تخصصی برای دفاع روی تور:

    1- ییش بینی قبلی :

    تا توپ در زمین حریف است شروع کنید به تعیین و تشخیص انتخاب های پاسور حریف.

    2- مسیر ومحل ضربه به توپ آبشار زن مقابل خود را شناسایی کنید:

    شناخت او کلید موفقیت دفاع روی تور شما در زمین است.

    3- قبل از نواختن سرویس با مدافع کناری خود همکاری و همفکری کنید :

    بازیکنان جلویی را قبل از زدن سرویس شناسایی بکنید با شماره پیراهن شان که کدامها در حمله قرار دارند.

    4- در موقعی که کوتاه زن حریف خوب باشد :

    هنگام تشخیص 55% که پاس احتمالا کوتاه است همزمان با او باید پرید درست در مقابل او ودستها را در مسیری که او به آن نقطه خوب ضربه میزند باید متمایل کرد.

    5- دفاع کنها باید با لیبرو هماهنگ باشند :

    اینکه دفاع کنها بدانند لیبرو در کدام منطقه از زمین مستقر است خیلی مهم است . مهم ترین کار لیبرو برای توپ گیری در مواقعی است که اسپکری قلدر وغیر قابل کنترل در دفاع روی تور است و از هر مسیزی که آن اسپکر اکثر توپهای خود را عبور میدهد آن مسیرتوسط لیبروباید پوشش داده شود تا لیبرو با توپ گیری کمک دفاع باشد.

    6- هنگام دفاع از توپهای کوتاه و بریده دست ها را بالا نگه دارید :

    برای دفاع از کوتاه زنها صدم زمان خیلی مهم است پس باید دستها با لاتر از شانه ها قرار داشته باشد تا در هنگام دفاع زمان هدر نرود .

    7- فاصله توپ پاسور از طور هنگام پاس دادن اگر نوپ نزدیک تور است :

    با شروع پرش آبشار کوتاه زن شما هم پرش کنید.اگر دورتر است به محض عملکرد دست او پرش نماید.زمان بندی پرش برای هر توپ مجزا است.

    8- کف دست بیرونی را رو به روی زمین کمی به داخل مایلبه داخل زمین حریف بگیرید:

    مطمئن شوید آبشار زن نمی تواند با چرخاندن دستش و زدن توپ به دست کناری شما از شما امتیاز بگیرد و در زمان تماس توپ با دست شما توپ در جلو یا مرکز زمین حریف جلو ی تور قرارخواهد گیرفت.

    9- دستها از روی تور عبور و دستها را به زمین حریف ببرید:

    تنها در بالا و ارتفاع دفاع نکنید دستها را روی تور عبور بدهید این کار زاویه عبور توپ رااز تور می بندد یعنی مسیر عبور تور تنگتر میشود.

    10- اگر آبشار زن حریف از بالا دستهای دفاع به توپ ضربه میزند :

    اگر به هر علت نمی توانید بالاتر از آبشارزن توپ را دفاع بکنید باید کمی دیر و کمی عقبتر از تور دفاع کرده و دستها را کشیده و صاف و راحت نگه داشته و سعی کنید در برخور توپ به دستتان تو پ را به بالا و قسمت عقب زمین خودتان هدایت بکنید.

    11- توپ کجاست :

    اگر با توپ تماس پیدا نکردید باید هر چه سریع تر در جستجوی آن برایید و مسیر نگاه از بالا به پایین باشد ممکن است توپ خیلی نزدیک شما پایین آمده یا سریع از عقب زمین به طرفتان برگردانده شود.

    12- دفاع کنار حکم گرا را برای دفاع وسط دارد یعنی دفاع کنار در مقابل اسپکر بلند زن باید قرار گیرد و منتظر پرش با دفاع وسط باشد.

    13- هنگام پرش دفاع کن وسط برای بازیکن سرعتی حریف دفاعهای کنارموظف به دفاع از بازیکنان دوبله زن حریف را دارند.

    14- هنگام تشخیص 100% به حمله بریده تیم مقابل دفاع کنار باید به دفاع وسط کمک بکند.

    15- هنگامی که تیم حریف به صورت فشرده حمله میکند یعنی اکثر حمله ها در وسط تور اتفاق می افتد دو دفاع کنار باید نزدیک به دفاع وسط باشند.

    16- هنگامی که تیم حریف به صورت باز حمله میکند یعنی اکثر حمله ها در کنار تور اتفاق می افتد دو دفاع کنار باید نزدیک آنتن دفاع کنند.

    لیبرو:

    لیبرو بازیکنی متخصص در وظایف دفاعی در منطقه back row است.

    او قابلیت آنرا دارد که توپهای ضربه زده شده جهت کسب امتیاز از سمت حریف را جمع کرده و آنها را به سمت بازیکنان خودی کنترل کند تا آنها با توپهای کنترل شده تدارک حمله را ببینند. این بازیکن باید از دید و تشخیص خوبی برخوردار باشد و بازیکنان خوب حریف و مسیر توپهای آن بازیکنان را آنالیز کرده و در آن مسیرها قرار گیرد لیبرو باید از قدرت خوبی جهت دفع و جمع کردن ضربات محکم تیم حریف برخوردار باشد. او هچنین باید از سرعت خوبی برای حرکت خود در زمین بویژه در خط عرضی برخوردار باشد. لیبرو حالت تعدیل در بازکن مهاجم بوجود می آورد یعنی بازیکن مهاجمی که سه دور در خط جلو بازی می کند وبه صورت چرخشی باید به عقب بازگردد، با ورود لیبرو به جای آن سه دور می تواند به راحتی بر روی نیمکت استراحت کند.با توجه به بلندی قد بازکنان واینکه همیشه آنها با این مشکل روبرو بودند که برروی توپهای زمینی بسیار ضعف داشنند، لیبرو با چابکی خاص خود این ضعف را جبران می کند. در قدیم بهترین مدافعان داخل میدان پاسورها بودند چون از قدرت انعطاف و جابکی برتری نسبت به مهاجمان برخوردار بودند.

    بهترین لیبروهااز بهترین لیبرو های مرد جهان می توان به سرجیو سانتوز (Sergio Santos) از تیم والیبال برزیل و از بهترینهای زن جهان، می توان پاولا کاردولو (Paula Cardullo) از تیم ملی زنان ایتالیا اشاره کرد. در ایران نیز می توان به فرهاد ظریف بازیکن تیم ملی والیبال اشاره کرد.

    آموزش پنجه :

    1- جابجایی و زود رسیدن :
    سریع در نقطه ای از زمین قرار بگیرید که توپ در آن نقطه فرود خواهد کرد.

    2- داشتن تعادل و استقرار:
    تعادل خود را حفظ کنید به محض حرکت به سمت توپ گام های کوتاه بردارید و با تماس کف دو پا با زمین به صورت گارد (پاها به اندازه عرض شانه ها از هم باز و یک پا کمی جلو تر از دیگری باشدو زانوها کمی خمیده) تعادل خود را زیر توپ حفظ کنید.

    3- شکل دست ها وانگشتان :

    برای حداکثر کنترل توپ, انگشتانتان و کف دستها در کنار هم به صورت نیم دایره (هم عرضی و هم طولی ) باشند.

    4- نحوه استقرار دستها وبدن در هنگام دریافت توپ :

    بازوها با ساعد و ساعد با کف دست تان در زاویه بزرگتر از 90 درجه قرار داشته باشند و کمی ارنج دستها متمایل به بیرون بدن باشد ،در هنگام برخورد توپ به انگشتان دستتان آن را جذب میکنیم به صورتی که زاویه ساعد با بازو ونیز کف دست با ساعد به 90 درجه میرسد.
    هنگام دریافت توپ پاها را کمی خم کنید تا توپ هم نرم تر دریافت میشود و هم تعادل بیشتر میشود ، سعی کنیم توپ در میانه عرضی درست در وسط پیشانی بدن قرار گیرد تا حداکثر کنترل و دقت را دارا باشیم.

    5- نحوه استقرار دستها و بدن در هنگام ارسال توپ :
    بازوها با ساعد و ساعد با کف دست تان در زاویه 90 درجه قرار داشته باشند و کمی ارنج دستها متمایل به بیرون بدن باشد ،این موقعی است که توپ را جذب کردید و میخواهید آن را دفع یا ارسال کنید و توپ در دستان شما قرار دارد ،در هنگام ارسال توپ زاویه ساعد با بازو ونیز کف دست با ساعد به بیشتر از 90 درجه میرسد حتی در مواقعی که توپ باید به مسیر دورتر برود زاویه ها گفته شده تا 180 درجه باز میشود ، هنگام ارسال توپ پاها را که کمی خم بود آنها را باز میکنیم تا توپ هم نرم تر ارسال شود و هم کنترل و هدایت توپ به مسیر انتخاب شده بهتر صورت میگیرد ، سعی کنیم توپ در میانه عرضی درست در وسط پیشانی بدن قرار گیرد تا حداکثر کنترل و دقت را دارا باشیم.

    6- نرم دریافت کردن و رها کردن توپ :

    انگشتان را راحت نگه داشته حرکتی نرم در زمان دریافت و آزاد کردن توپ انجام دهید .انگشتان شست پشت توپ در موقع ارسال:شست ها را در زمان بازی با توپ و ارسال آن در پشت توپ قرار دهید.

    کلید های موفقیت یک پاسور (Setter)

    1- با مهاجمان خود صحبت کنید و ارتباط روانی خوب بوجود بیاورید.
    2- آرام و نترس باشید مخصوصآ در شماه های آخر گیمها .

    3- همه شرایط دفاع حریف را در نظر داشته باشید ( دفاع کوتاه قد ، دفاع کن خوب ، دفاعی که زود فریب میخورد و ...).

    4- با فکر پیروزی و داشتن اطمینان به برد رفتار کنید (استرس نداشته باشید).

    5- با توجه به موقعیت بازی کنید و سیستم کلی را که از قبل طراحی شده توسط مربی پیاده کنید .

    6- در شرایط بهرانی با توجه به شرایط روحی و روانی مهاجم خود پاس بدهید (به کسی که در آن گیم کمترین اشتباه را داشته پاس داده شود).

    7- پاس باید به نحوی باشد که فکر دفاع کن را به هم بریزد (درصد تشخیص از قبل او کم باشد).

    8- تا حد امکان با پرش پاس داده شود مخصوصآ توپهای روی تور را تا دفاع وسط در تزلزل باشد،در هر گیم یک توپ توسط پاسور باید به صورت جاخالی در زمین حریف وارد بشود.
    9- توپ قابل ضربه زدنی را پاس بدهید کامل و دقیق باشد.

    10- در صورتی پاس به منطقه از پیش تعیین شده قرار است داده شود عکس آن منطقه را وانمود کند که به آنجا پاس خواهد داد .

    11- با نفرات عقب زمین در مورد ارسال توپ اول به کدام منطقه زمین در تبادل باشد .
    12- پاسور هیچ بازیکنی را نباید دلسرد بکند و او را از گردونه بازی کنار بگذارد(سلیقه ای عمل نکند ، باند بازی نکند).

    13- پس از پاس به دنبال موقعیت پوششی از مهاجم خود باشد.

    کلیدهای موفقیت در آبشار:(Spike)

    حمله (attack)

    1- با پاسور خود صحبت کنید.

    بگذارید او بداند چه پاسی می خواهید.اگر پاسور یا مربی نقشه دیگری دارد با پاس مورد نظر بازی کنید.

    2- پاس به پاسور را نگاه کنید.

    3- در پرش سریع عمل کنید.

    فشار نصفه و نیمه وجود ندارد وقتی نزدیک شدن به تور را شروع کردید.سرعت را تا حد امکان بالا ببرید.

    4- به گام هایتان نگاه کنید.

    نحوه نزدیک شدن شما باید بر مبنای پاسی که به شما خواهد رسید باشد.

    5- وضعیت پاها (Feet position):

    هنگام پرش باید پنجه پای استوپ کمی مایل به داخل بدن یا مایل به پای دیگر باشد

    6- بازو اسپک را خوب به عقب بکشید.

    اگر می خواهید در آبشار قدرتمندانه ی خود کنترل داشته باشید در زمانی که پاها برای پرش قرار می گیرند باید بازوها را خوب عقب بکشید.

    7- بدن را پایین آورید.

    در طول نزدیک شدن , بدن را پایین اورید تا موقع پرش پاها منقبض و اماده فشار به سمت بالا باشند.

    8- وضعیت دستها :

    در موقع پرش بازوان را از پشت شانه ها پایین آورید و موقعی که پاها با قدرت به زمین فشار وارد می کنند آن ها را بالا ببرید.به خاطر داشته باشید که آبشار از قبل جدا شدن شما از زمین تامین می شود.

    9- نشانه رفتن و کشیدن دست ها.

    دست چپ را به طرف توپ گرفته دست راست را به عقب بکشید.این عمل به شما در ضربه و خواباندن توپ در زمین کمک خواهد کرد.

    10- بالا کشید ن بدن مطمئن شوید .

    که از هر سانتی متر ارتفاع بدن برای ضربه به توپ با دست کشیده استفاده کرده اید.

    11- سرعت دست .

    مهمترین عامل که به برتری اسپکر در مقابل دفاع کن منجرمیشود سرعت دست است که باید به صورت انفجاری باشد این امر باعث میشود که توپگیرهای داخل زمین حریف هم نتوانند آن اسپک را کنترل بکند.

    12- مچ و دست را راحت بگذارید.

    مرحله آخر کار رها کردن مچ است که به توپ چرخش و مسیر می دهد.



  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    در مناطق گرمسیر متابولیسم بدن وابسته به قند است.
    در مناطق سردسیر متابولیس بدن وابسته به چربی است.
    انرژی یک غذای مناسب باید
    1- 60-55 درصد از کالری آن بایستی از مواد قندی و نشاسته ای باشد.
    2- 20-25 درصد از مواد چربی باشد که دو نوع میباشد الف- چربی باز یا آشکار مثل گوشت ب- چربی نادیدنی مثل ماست وشیر
    3- 10-15 درصد انرژی غذا باید از پروتئین باشد.
    چربی بدن مردان نباید بیشتر از 15 درصد از کل بدن آنها باشد.
    یک انسان70 کیلویی 80 الی 100 گرم به پروتئین اهتیاج دارد.
    غذا نباید بیشتر از 3الی 5 ساعت در معده باشد.
    موادی که شاخص قندی بالای دارند ، برنج ، ماکارونی ، سیب زمینی ، نان
    غذا باید 4 ساعت قبل از مسابقه خورده شود.
    روز مسابقه غذایی که اسیدیته خون را بالا میبرد نباید خورده شود، مثل زرده تخم مرغ - گوشت قرمز زیاد.
    روز مسابقه بایستی 60الی 70 درصد غذای قندی خورده شود .
    از خوردن ماست و کشک و دوغ در روز مسلبقه باید پرهیز کرد.
    خوردن آب نیم ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا صحیح میباشد.
    بالا رفتن اسیدیته خون باعث خستگی می شود.

    تفاوت رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی رژیم غذایی یک ورزشکار باید در یک مطلب اساسی با رژیم غذایی فرد عادی تفاوت داشته باشد . ورزشکاران علاوه بر احتیاجات زندگی روزمره ، نیاز به سوخت برای تمرین و مسابقه دارند غذا سوخت لازم برای ورزشکاران را تأمین می کند ولی اغلب ورزشکاران از سوختی که در مخازن خود میریزند غافلند . پروتئین ، چربی و کربو هیدراتها سوخت بدن ( انرژی ) شما هستند . همه غذا ها ترکیب یکسانی از نظر محتوا ندارند . همانگونه که ماشینهای مسابقه نیاز به بنزین با درجه اکتان بالا دارند. ورزشکاران نیز نیاز به مواد غذایی دارای درجه کربوهیدرات بالا دارند .
    کالری یک ورزشکار نوجوان ( به خصوص فردی که در حال رشد است ) نسبت به هر زمان دیگری از زندگی نیاز بیشتری به کالری دارد . انرژی مورد نیاز همچنین به نوع ورزش تخصصی و برنامه تمرین شما بستگی دارد . یک دختر نوجوان با جثه متوسط که دارای فعالیت متوسط و هنوز در حال رشد است به حدود 2200 کالری در روز نیاز دارد ، حال آنکه یک دختر 15 ساله با جثه کوچک که رشدش کامل شده به حدود 1800 کالری یا کمتر نیاز دارد . پسران نوجوان بالاخص نیاز بسیاری به کالری دارند . یک پسر نوجوان در حداکثر رشد ممکن است به 4000 کالری در روز احتیاج داشته باشد . میزان کالری که در ورزش نیز می سوزد متفاوت است تمرین پیش از یک فصل در یک تیم فوتبال ممکن است در روز 500 کالری یا بیشتر بسوزاند.
    کربوهیدراتها کربوهیدراتها بهترین سوخت برای ورزشکاران هستند.چرا که در مقایسه با چربی و پروتئین برای سوختن نیاز به اکسیژن کمتری دارند.در صورتی که به اندازه کافی از کربوهیدراتها استفاده کنید قادر خواهد بود شدیدتر ورزش کنید.(چه در هنگام ورزش و چه در مسابقه)
    یک رژیم پر کربوهیدرات به شما اجازه میدهد که به خاطر بازسازی ذخایر کربوهیدراتی و کاهش زمان بازگشت به حالت اولیه سخت تر تمرین نمایید.رژیم غذایی در زمان تمرین به ویژه حائز اهمیت است.چرا که اگر شما قادر به تمرین شدیدتر باشید،در طی مسابقه نیز به سطوح بالاتری از کارایی می رسید.هر کسی60-50 در صد کالری مصرفی خود را از کربوهیدراتها تأمین میکند.به عنوان یک ورزشکار شما حتی به مقادیر بیشتری در حد 70-60 در صد کالری مصرفی 10-6 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز خواهد داشت.در صورتی که یک ورزشکار استقامتی هستید،نیاز شما به کربوهیدرات میتواند تا 90-70 در صداز کالری مورد نیاز روزانه شما افزایش یابد.
    غذاهای کم محتوا ذخایر کربوهیدرات بدن شما را کاهش خواهد داد و انرژی شما را تحلیل خواهند برد.به نحو مشابه،در صورتی که به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده کنید،نخواهید توانست انرژی مناسب برای تمرین و مسابقه مطلوب را تأمین نماید.
    پروتئین زمانیکه به عنوان منبع نگهداری ( maintenance ) انرژی بکار رود ،پروتئین در رشد ونگه داری و ترمیم بافتهای بدن دخالت دارد.بر خلاف کربوهیدراتها یک سوخت گرانبها و کم بازده به شمار می آید.از آن جهت گرانبها محسوب می شود که به خاطر مصرف شدن به عنوان سوخت، پروتئین نخست باید به کربوهیدرات یا چربی تبدیل شود که مستلزم صرف انرژی و تولید سموم است.شما برای دفع سموم آب را از دست می دهید که میتواند به کم آبی(دهیدراسیون) منجر شود که خطری برای ورزشکاران است.از آن جهت کم بازده است که استفاده از پروتئین به منظور تأمین انرژی با نقش اولیه پروتئین یعنی رشد،نگهداری و ترمیم بدن سازگار نیست.
    از آنجا که بدن ورزشکاران کمی بیشتر در معرض آسیب و جراحت می باشد،نیاز ورزشکار به پروتئین کمی بیشتر از یک فرد غیر ورزشکار است.در صورتی که ورزشکار به برنامه های پرورش اندام و افزایش حجم عضله می پردازد،نیاز به پروتئین بیشتری دارد.برای ورزشکاران استقامتی پروتئین نقش یک باک سوختی ذخیره و به عنوان پشتیبانی کربوهیدراتها سوخت اصلی را ایفا می کند.در کتب،توصیه میشود که یک ورزشکار در حال رشد حدود5/1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن مصرف کند.استفاده از یک رژیم متعادل نیاز پروتئینی ورزشکار را تأمین میکند و نیازی به مکمل های پروتئینی وجود ندارد.مصرف زیاد پروتئین میتواند با افزایش ازت،اوره و آمونیوم موجب ضعف شدید گردد.در ورزشکارانی که فراورده های گوشتی و لبنی را مصرف نمی کنند یا رژیم های خاص گیاهخواری دارند ممکن است نیاز به پروتئین تأمین نشود.
    به هر حال همیشه باید این 8 نکته را مد نظر قرار داد که رشد عضلانی با خوردن غذاهای پر پروتئین افزایش نمی یابد بلکه ورزش است که باعث بزرگی عضلات میگردد. چربی با وجود آنکه اغلب ورزشکاران تلقی نامناسبی از چربی دارند،شما باید بدانید که چربی یک ماده مغذی ضروری است و نقشهای حیاتی زیادی را ایفا می کند.
    چربی پوست و بدن را تشکیل می دهد.
    از طریق ساخت هورمونها بدنتان را تنظیم میکند.
    به حالت عایق و محافظ برای احشای داخلی عمل میکند.
    به ترمیم بافتهای آسیب دیده و جنگ با عفونت ها کمک میکند.
    منبعی برای انرژی است.
    چربیها راهی برای ذخیره انرژی در بدن هستند.چربیها را به عنوان یک باک ذخبره در نظر بگیرید.شما دوست دارید که سوخت ذخیره کافی داشته باشید ولی یک باک سنگین به قیمت از دست رفتن سرعت و قدرت شما تمام می شود.
    ورزشکارای تقریبأ به همان اندازه افراد غیر ورزشکار به چربی نیاز دارند.ولی از آنجا که ورزشکاران به کالریهای بیشتری نیازمندند و باید نیاز مضاعف خود به کالری را از کربوهیدرتها تأمین کنند،درصد توصیه شده کالری از چربی کمتر است(25-20 درصد برای ورزشکارران در مقابل 30-20درصد برای غیرورزشکار)
    به عنوان مثال یک غیر ورزشکار و یک ورزشکار ممکن است هر دو 600 کالری از چربی بدست آورند،ولی در فرد غیرورزشکار 2000 کالری و در فرد ورزشکار3000 کالری است.کربوهیدراتها و پروتئین باید 1000 کالری اضافی مورد نیاز ورزشکار را تأمین کنند. مایعات و الکترولیتها ورزشکاران به نوشیدن مایعات و الکترولیتهای اضافی نیاز دارند تا بدنشان را سرد نگه دارند.یک فرد بزرگسال متوسط باید در روز10- 8 لیوان مایعات مصرف نماید.نیاز شما به مایعات ممکن است در زمان بیش از یک ساعت فعالیت در گرما به دو یا حتی سه برابر افزایش بیابد حتی در روزهای خنک و فعالیت های کوتاه مدت شما باید بیشتر از یک فرد غیر ورزشکار بنوشید.
    ویتامین و املاح زمانی که انرژی بیشتری مصرف کنید،افزایش می یابد.نیاز شما به بسیاری از ویتامین های خانوادهB که به بدن در سوختن کربوهیدراتها کمک میکنند در غلات و حبوبات یافت میشود.ویتامین های B و آنهایی که به پردازش پروتئینی ها یاری میرسانند در فرآورده های گوشتی و لبنی وجود دارند،بنابراین شما می توانید از طریق خوردن بیشتر این غذا با یک تیر دو نشان بزنید و افزایش نیاز خود به انرژی را رفع کنید.
    ورزش و مکملهای غذایی بیشتر متخصصین تغذیه معتقدند که غذا بهترین منبع مواد مغذی است.در صورتی که غذاهای متنوعی از غلات،سبزیجات،میوه جات،لبنیات و گوشت مصرف کنید،به قرص های ویتامین و مواد معدنی نیاز پیدا نمی کنید.با این وجود در صورتی که نوعی بیماری یا نیازهای تغذیه ای خاصی دارید که با منابع معمول غذایی قابل رفع نیست یا اینکه اصولاً از یک نوع مواد غذایی خاص استفاده نمی کنید(مثلاً از شیر تا سایر محصولات لبنی مصرف نمی کنید). ممکن است مکمل برای شما سودمند باشد.
    درشرایط زیر احتمالاً نیاز به مکمل دارد: کمبود لاکتات: افراد مبتلا به کمبود لاکتات قادر به هضم شیر و برخی فرآورده های شیر نیستند در صورتی که این افراد به اندازه کافی از سایر مواد غذایی محتوی کلسیم فراوان (نظیر اسفناج،کلم و باقلا)استفاده نکنند،مصرف یک مکمل کلسیمی مفید خواهد بود.به طور مشابه افرادی که آلرژی به شیر دارند یا از شیر و محصولات آن خوششان نمی آید نیز احتمالاً از مکمل کلسیمی سود خواهند برد.رژیم گیاهخواری،ویتامین B12،آهن،روی و مکمل های کلسیمی ممکن است مورد نیاز باشند.
    کمبود ویتامین یا مواد معدنی: در صورت تشخیص کمبود ویتامین یا یک ماده معدنی بخصوص،استفاده از مکمل در درمان این کمبود کمک کننده می باشد. اما چگونه میتوانید بفهمید که نیازهای خاص دارید یا اینکه رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی کلیدی است؟ به عنوان یک ورزشکار شما از ارزیابی تغذیه ای برای بررسی عادات غذایی اخیرتان،تشخیص مواردی که به طور مناسب رعایت می کنید،برای نشان دادن راههای بهبود و شناسایی نیاز خود به مکمل ها سود خواهید برد.تجربه نشان میدهد ورزشکاران از مکملهایی استفاده میکنند که رژیم غذایی آنها بطور کامل این نیازها را تأمین نموده و در مورد مواد مغذی که کمبود دارند از مکمل مناسب استفاده نمی نمایند یک ارزیابی تغذیه ای میتواند خلاءهای تغذیه ای شما را پرکند.
    بسیاری از ورزشکاران حرفه ای ادعا می کنند که از مصرف مکملها سود برده اند مع الوصف در مورد ادعای این ورزشکاران دو نکته را باید به خاطر داشت: نخست آنکه بسیاری از این ورزشکاران حرفه ای از طریق انجام فعالیت های بسیار شدید و طاقت فرسا به بدنشان فشار می آورند.ممکن است در برخی مراحل تمرین خود به مواد مغذی اضاقی نیاز داشته باشند.بسیاری از تبلیغاتی که رای مکمل ها میشوند،اغواکننده و فریبنده هستند و فوایدی برای آنها ذکر میشود شاید مصرف یک قرص از اینکه در روز سه لیوان شیر بنوشید و یک ظرف لوبیا بخورید،ساده تر به نظر برسد ولی مصرف مکملها یک راه حل ساده نیست.قسمت دشوار در ارزیابی دعوی سازندگان مکمل این است که بر خلاف داروها و مواد غذایی لازم نیست که سازندگان مکمل به طور قانونی بی خطر بودن یا موثر بودن مصرف آنها را اثبات نمایند.این بدان معنی است که شما به عنوان یک مصرف کننده باید در اینکه از مکمل استفاده کنید یا خیر،بسیار محتاط باشید قبل از مصرف یک مکمل غذایی،به سوالات زیر پاسخ دهید:
    آیا مصرف مکملها قانونی است؟ بسیاری از مواد موجود در مکملهای غذایی برای ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات ممنوع بوده و جزو موارد دوپینگ محسوب میشوند.بنابراین مراقب باشید که اشتباهاً از مکملی استفاده نکنید که باعث محرومیت شما از ورزش شود و برچسب روی مکمل را با دقت مطالعه کنید تا بدانید واقعاً چه چیزی در این مکمل وجود دارد.
    آیا مصرف مکملهای غذایی بی خطر است؟ بعضی مکملهای غذایی(حتی مواد مغذی آلی)در صورتی که بیش از حد توصیه شده دریافت شوند،دارای عوارض سمی خواهند بود.سایر مواد نیز ممکن است باعث عدم تعادل و کمبود شوند که به چگونگی تداخل عمل آنها با سایر مواد مغذی در بدن بستگی دارد.بر خلاف داروها،مکملهای غذایی قبل از اقدام به فروش تحت آزمونهای امنیتی وسیع قرارنمی گیرند لذا احتمال بروز عوارض پیش بینی نشده در آنها وجود دارد .
    یک نمونه از مکمل گیاهی وجود دارد که میتوانند عوارضی جانبی خطرناکی داشته باشد و 20 مورد مرگ در اثر مصرف آن گزارش شده است.
    آیا مصرف مکملهای غذایی موثر است؟ به منظور تعیین اثربخشی یک ماده غذایی،مطالعات کیفی زیادی مورد نیاز هستند.یک مطالعه منفرد روی تعداد کمی از افراد کافی نیست. لذا بدرستی به این سوال نمی توان پاسخ داد .
    آیا مصرف مکمل برای ورزشکاران ضروری است ؟ با وجودی که مکمل ممکن است قانونی،بی خطر و موثر باشد(به عنوان بهبود دهنده کارآیی)لازم است تعیین کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید.به عنوان مثال در بسیاری از دوندگان مسافتهای طولانی زن ذخایر آهن پایین است و میتوانند از مکمل آهن بهره ببرند،ولی در صورتی که ذخایر شما طبیعی باشند،این مکمل برای شما ضروری نمیباشد.کراتین ممکن است برای ورزشکاران درگیر در ورزشهای قدرتی تا حدی ارزشمند باشد ولی در صورتی که یک ورزشکار استقامتی هستید نیاز به آن ندارید و عوارض جانبی احتمالی آن توجیه پذیر نیست.این مطلب را همیشه در نظر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که موجب قهرمانی یک ورزشکار عادی گردد.فقط رژیم غذایی صحیح و منطقی،شرایط را برای حداکثر آمادگی جسمانی و انجام مطلوبی فعالیت مهیا میکند.
    نقش آب در ورزشکاران نقش آب در بدن شما بدون غذا چند هفته،بدون آب چند روز و بدون اکسیژن چند دقیقه میتوانید زنده بمانید،به عبارت دیگر بجز اکسیژن آب مهمترین عنصریست که در بدنمان داریم.
    بدن شما از70-55 درصد آب تشکیل شده و تقریباً 90-80 درصد خون را آب تشکیل می دهد.آب تقریباً در تمام روندهای حیاتی بدن دخیل است.کمبود آب میتواند به تغییرات ذهنی و فیزیکی منجر شود.آب نقش های زیر را ایفا میکند:
    با شستن سمومی که در طی زندگی عادی تولید میشود،بدن را پاک میکند.
    زندگی مفاصل را تأمین میکند.
    پوست را از خشکی محافظت می نماید.
    هیدراسیون احشاء داخلی را حفظ میکند.
    دمای بدن را کنترل مینماید.
    وقتی بدن گرم میشود،آب به شکل عرق از پوست دفع میگردد.این مساله خوب است چرا که عرق از پوست شما تبخیر میشود و بدن شما سرد میشود.در واقع یک Air-Conditioner در بدن شما وجود دارد ولی برای اینکه این سیستم به کار خود ادامه دهد،نیاز به جبران آب از دست رفته بدن دارید.اگر به اندازه کافی و در حد جبران عرق از دست رفته آب ننوشید،خون غلیظ شده و جریان خون کند میشود این امر باعث میگردد که فشار بروی قلب وارد شود.در صورتی که کمبود مایع زیاد باشد،بدن شما به اندازه کافی آب برای تولید عرق ندارد.در این نقطه درجه حرارت بدن میتواند تا حد خطرناکی بالا برود.
    وجود اینکه یک فرد بزرگسال با چثه متوسط در روز حدود2 لیتر آب از دست میدهد،یک ورزشکار ممکن است در ظرف یک ساعت ورزش شدید قریب به 3 لیتر آب از دست بدهد.در صورتی که این مایعات از دست رفته جایگزین نشوند،ممکن است دهیدراسیون عارض گردد.
    کم آبی یا دهیدراسیون یک اثر منفی و شدید روی کارایی ورزشی دارد.در واقع حتی هیدراسیون خفیف تا حد یک درصد کاهش وزن بدن می تواند با ایجاد سرگیجه،سردرد و زمان عکس العمل کندتر باشد و میتواند بر خطر گرمازدگی بیافزاید.
    در صورت عدم درمان،دهیدراسیون بدتر میشود و میتواند کشنده باشد.مراقب علایم زودرس هشداردهنده در خودتان و هم تیمی ها باشید تا از دهیدراسیون اجتناب شود. در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید،به مربی خود اطلاع دهید یا مراقبت طبی فوری طلب کنید.
    تشنگی سوال اینست که آیا احساس تشنگی همیشه با آغار کم آبی همراه است؟پاسخ اینست،نه همیشه.در بسیاری موارد ورزش واقعاً واکنش تشنگی را مختل میکند.به هنگام ورزش شما مقدار زیادی آب را قبل از احساس تشنگی از دست می دهید و قبل از اینکه بطور کامل کم آبی شما جبران شود احساس تشنگی از بین میرود.بنابراین برای تأمین نیازتان به آب نمی توانید به حس تشنگی اکتفا کنید.به عنوان یک ورزشکار،لازم است که بطور آگاهانه بیش از آنچه که دوست دارید آب بنوشید،مصرف کنید،بویژه زمانی که در گرما ورزش میکنید.
    میزان مصرف مایعات در ورزشکاران بنا به همه دلایل فوق،ورزشکاران لازم است که آب یا سایر نوشابه ها را قبل،در طی و بعد از ورزش مصرف کنند. قبل از ورزش: یک یا دو لیوان مایعات را دو ساعت قبل از مسابقه یا تمرین بیاشامید تا اطمینان حاصل کنید که بخوبی هیدراته شده اید.پانزده دقیقه قبل از شروع ورزش یک لیوان دیگر نیز بنوشید. در طی ورزش: در طی ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته و اجتناب از گرمای بیش از حد هر20- 15 دقیقه ،180-120 سی سی مایعات بنوشید،مایعات سرد بهتر است چرا که به سرعت جذب می شوند و حرارت مرکزی بدن را سریعتر پایین می آورند. پس از ورزش: این نکته که پس از انجام ورزش به مصرف مایعات ادامه دهید حائز اهمیت است که جبران کم آبی بدن زمان میکیرد.برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی آشامیده اید،خودتان را قبل و بعد ورزش وزن کنید.به ازای هر 5/0 کیلوگرم کاهش وزن حداقل 500 سی سی آب مصرف نمایید.این اشتباه را نکنید که وزن کاهش یافته در ورزش مربوط به چربی است،چرا که چربی بتدریج از دست میرود و در مقیاس چند روز،مشخص نخواهد شد.تقریباً تمام کاهش وزن طی ورزش از منشاً آب می باشد.
    علائم و خطرات کم آبی در ورزشکاران دهیدراسیون می تواند نسبتاً سریع عارض شود. همچنین ممکن است ظرف چندین روز ورزش بدون نوشیدن مایعات کافی پدید آید. ورزشکارانی که هر روز یا دوبار در روز و بویژه در آب و هوای گرم و مرطوب بشدت ورزش میکنند ممکن است بازای ها 5/0 کیلوگرم وزنی که از دست می دهند آب نیاز داشته باشند تا تعادل آب آنها مجدداً اعاده شود.به طور معمول نباید در روز وزن شما کاهش یابد،حتی 2درصد کاهش وزن می تواند به کاهش کارآیی منجر شود و معرف دهیدراسیون خفیف باشد.
    علاوه بر آب،برخی از ورزشکاران نیاز به جایگزینی الکترولیتهای سدیم و پتاسیم که در عرق از دست می روند،دارند.این امر بویژه در ورزشی که بیش از یک ساعت به طول انجامد صدق میکند.بسیاری از نوشابه های ورزشی حاوی غلظتهایی از الکترولیتها و کربوهیدراتها هستند که جذب آب را تسریع می نمایند.به علاوه الکترولیتهای موجود در نوشابه های ورزشی تشنگی را تحریک میکند،که باعث تحریک فرد به نوشیدن و جبران کم آبی میشود. نوشابه های ورزشی در ورزشکاران استقامتی و نیز افرادی که تا حد توان به طور روزانه تمرین می کنند،یا در چند مسابقه در یک روز شرکت میکنند یا دو جلسه تمرین در روز دارند بیشترین فایده را دارند.
    در صورتی که ذائقه و بیزاری مانع نوشیدن مایعات مورد نیاز شماست،نوشابه را بر طریق سلیقه خود برگزینید.(انواع آبمیوه، آب ساده، آب معدنی،نوشابه های ورزشی،لیموناد)شما همچنین میتوانید از غذاهایی که آب زیادی دارند (مثل هندوانه، گوجه فرنگی، کاهو، سوپ) بیشتر استفاده کنید.با این حال آگاه باشید که نوشیدنیهای حاوی کافئین،نظیر قهوه و چای اثر متضادی دارند.کافئین نیاز بدن به ادرار کردن را افزایش میدهد و بنابراین باید در زمان اعاده مایعات از دست رفته،از مصرف آنها اجتناب نمود.به همین ترتیب مشروبات الکلی دارای اثر کاهنده آب بدن هستند.
    چرا ورزشکاران همیشه در صدد کاهش وزن خود هستند؟ با تأکید امروزی بر لاغر شدن تا حد امکان،بسیاری از ورزشکاران به طور مستمر برای کاهش وزن تلاش میکنند با این حال کاهش وزن همیشه عاملی برای بهبود کارآیی ورزشی نیست.در واقع بسیاری از متخصصین تغذیه ورزشی معتقدند که به وزن بدن بیش از تأثیر واقعی آن بر کارآیی ورزشکاران اهمیت داده شده است.
    آیا همیشه با کاهش وزن می توان بر کارآیی ورزشی افزود؟ گاهی اوقات ورزشکاران از اهداف رقابت ورزشی غافل می شوند و سعی میکنند به وزنی برسد که برای سلامت و کارآیی آنها مضر است.قبل از بحث پیرامون چگونگی کاهش بی خطر وزن،این امر حائز اهمیت است که رسیدن به وزن پایین تر همیشه بهترین راه برای بهبود کارآیی نیست.
    برخی ورزشکاران این تعبیر را دارند که حداقل وزن،مطلوبترین وزن بدن است.ولی وزن بدن مطلوب در واقع وزنی است که هم سلامت و کارآیی خوب را باعث میگردد و هم بدست آوردن و حفظ آن عقلانی است.به عبارت دیگر،شما باید به وزن مطلوب خود و نه حداقل وزن برسید.
    در صورتی که شما هرگز قادر به رسیدن به وزن مورد هدف نیستید،پس هدف شما احتمالاً واقعگرایانه نبوده است و باید در آن تجدید نظر شود.تقلا برای رسیدن به یک وزن هدف غیر واقعی میتواند باعث بروز مقادیر زیادی استرس هیجانی و فیزیکی شده و حواس شما را از برنامه تمرینی خودتان پرت کند و باعث شود که به خاطر عادات غذایی نامتعادل به کارآیی شما لطمه بخورد.
    حداقل میزان چربی بدن در ورزشکاران مرد و زن تا چه اندازه میباشد؟ اینچنین توصیه میشود که در ورزشکاران مرد نباید درصد چربی بدن زیر 7- 5 درصد و در ورزشکاران زن زیر14 درصد وزن بدن برسد.
    پیش از تصمیم به انجام یک برنامه کاهش وزن کمی زمان صرف کنید که چرا میخواهید وزن خود را کاهش دهید و از راهنمایی یک متخصص کار آزموده بهره مند شوید.
    میزان مطلوب کاهش وزن در هر هفته چه میزان است؟ یک فرمول ساده برای کاهش وزن وجود دارد،شما لازم است که کالری بیشتری از کالری مصرفی خود بسوزانید.اگر یک برنامه ورزشی منظم دارید،باید قادر باشید از طریق کاهش ملایم در دریافت کالری خود 1-5/0 کیلوگرم را در هفته کاهش دهید(این میزان کاهش نباید از500 کالری در روز تجاوز نماید).
    بهترین زمان کاهش وزن توسط ورزشکاران چه زمانی است؟ اما این مطلب را مد نظر داشته باشید که حتی کاهش جزیی در کالری دریافتی در طی دوره های تمرین سنگینی بدن شما را از مواد مغذی که برای ساخت عضله و کارآیی مطلوب شما لازم است،محروم میسازد.به همین جهت توصیه می شود که ورزشکاران وزن خود را در زمان تعطیلی مسابقات کاهش دهند تا از اثرات مضر محدودیت غذایی در طی فصل رقابت اجتناب گردد.
    نقش آهن در بدن و میزان مورد نیاز آن در ورزشکاران زن و مرد چقدر است ؟ آهن چند نقش مهم در بدن شما ایفا میکند.سلولهای قرمز خون را میسازد،که حمل اکسیژن در تمام بدن را به عهده دارد،در تبدیل غذا به انرژی کمک میکند و به مبارزه با عفونتها کمک مینماید.نقش آهن در حمل اکسیژن بویژه در طی ورزش حائز اهمیت است.بدون آهن،بدن شما قادر به ساخت گلبولهای قرمز سالم و رساندن اکسیژن کافی به عضلات،مغز و سایر احشاء نمی باشد.افت محسوس در ذخایر آهن،آنمی کمبود آهن نامیده میشود. در کل زنان نسبت به مردان نیاز به آهن بیشتری دارند تا آهن از دست رفته در طی قاعدگی را جبران نمایند ولی ورزشکاران احتمالاً نیاز به آهن خیلی بیشتری نسبت به غیرورزشکاران ندارند.هرچند ابهاماتی در این مورد در تحقیقات پزشکی وجود دارد.آهن کافی را میتوان از رژیم غذایی بدست آورد. البته این امر مستلزم عادات خوب تغذیه ای است.
    بزرگترین مشکل در رابطه با آهن آن است که خیلی فراوان نیست.هر 1000 کالری بطور متوسط حاوی 6 میلی گرم آهن است و زنان نیاز به 15 میلی گرم در روز دارند(مردان به 10 میلی گرم در روز نیاز دارند).در زنانی که رژیم کم کالری دارند در اغلب موارد نیاز به آهن تأمین نمیشود(از آنجا که مردان دریافت کالری بیشتر و نیاز کمتری دارند،برای آنها کمبود آهن کمتر اتفاق می افتد) تأکید بر مصرف رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی توسط ورزشکاران در دریافت آهن پایین نقش دارد.گوشت قرم که معمولاً در ورزشکاران از مصرف آن اجتناب میشود،یکی از غنی ترین منابع آهن است.غذاهای غیرگوشتی پر کربوهیدرات محتوی آهن کمتری هستند بسیاری از ورزشکاران دانش آموز و دانشجو درصد بالایی از کالری خود را از غذاهای کم محتوا تأمین میکنند که خود بر شدت مشکل می افزاید.
    علاوه بر دسترسی محدود به آهن جذب آن نیز کم است و بسته به منبع غذایی از 2 تا40درصد متغیر است.حول و حوش 35- 25 درصد آهن موجود در گوشت جذب می شود،حال آنکه تنها 20-2 درصد آهن موجود در منابع گیاهی جذب میگردد.
    همانگونه که ملاحظه می کنید پاسخ به این سوال که آیا ورزشکاران زن نیاز به آهن بیشتری دارند واضح و قطعی نیست.با این وجود از آنجا که آهن یک ماده مغذی مهم برای کارآیی است،در یک ورزشکار زن در صورتی که از رژیم گیاهی استفاده میکند یا سعی در کاهش وزن دارد،احتمالاً عاقلانه این است که از یک مکمل آهن برای رفع نقص رژیم غذایی خود بهره مند شوند.
    نقش کلسیم در بدن و میزان مورد نیاز آن در ورزشکاران زن و مرد چقدر است ؟ کلسیم به استخوانهای شما کمک میکند تا برای ایستادگی در مقابل استرس وزن توانایی کافی داشته باشند.در افراد سالم،در استخوانها در پاسخ به ورزش کلسیم بیشتری ذخیره میگردد و در نواحی استرس تراکم بیشتری می یابد.ورزشکاران ممکن است دچار شکستگیهای تلشی(ترک های کوچک در استخوان که اکثر اوقات در قسمت پایین ساق پاها رخ میدهند.)در اثر استرس مضاعف و یا ضعف استخوانها شوند.دریافت کلسیم ناکافی میتواند استخوانها را ضعیف سازد و باعث شود که حساسیت بیشتری به شکستگیهای تلشی پیدا کنند.در زنان ورزشکار وقتی که یک دختر به سن بلوغ میرسد و قاعدگی وی آغاز میشود،تولید استرژن در بدن او نیز نقشی در تراکم استخوانی او ایفا می کند.استروژن تولید شده به عنوان بخشی از سیکل قاعدگی ماهیانه باعث افزایش برداشت کلسیم خوراکی توسط استخوانها میشود و بدن ترتیب اثر مثبتی بر روی قدرت استخوان داشته باشد.
    گاهی در زنان ورزشکار که چربی بدنی پایینی داشته و تمرینات شدیدی را انجام میدهند،قاعدگی قطع می شود یا اینکه دوره های قاعدگی بسیار بی نظم است.به این وضعیت آمنوره گفته می شود و میتواند آثار قابل ملاحظه ای بر روی تراکم استخوانی زنان برجا بگذارد.از آنجا که توقف سیکل قاعدگی همچنین به معنای کاهش تولید استروژن در بدن است،این امر می تواند باعث رسوب کلسیم کمتری در استخوانها شود.
    کمبود کلسیم دارای دو اثر کوتاه مدت و دراز مدت است،اولین مشکل اینست که تراکم استخوانی پایین میتواند به شکستگی های تلشی منجر شود.آثار دراز مدت شامل پیدایش پوکی استخوان یا استئوپوروز(استخوانهای ترد و شکننده)در سالهای بعدی عمر هستند.
    نیاز به کلسیم در مردان و زنان،ورزشکاران و غیرورزشکاران مشابه و به اندازه1200 میلی گرم در روز است.در صورتی که ورزشکاران کالری مورد نیاز خود را دریافت کنند،براحتی میتوانند نیاز خود را به کلسیم تأمین کنند.شیر بسیار بهتر از مکملهای کلسیم است،چرا که علاوه بر کلسیم،پروتئین،کربوهیدراتها،منیزیم،فسفر،بور و ریبوفلاوین را تأمین میکند.
    در بعضی وضعیتها لازم است که ورزشکاران جایگزینی برای شیر پیدا کنند.زمانی که ورزشکاران عدم تحکل لاکتوز داشته باشند،جایگزینی آنزیمی توصیه می شود و در صورتی که موثر نبودند،غذاهای پر کلسیم نظیر اسفناج،کلم و گل کلم توصیه میگردند.در مجموع تأکید بیشتر بر روی مواد غذایی است و مکمل ها به عنوان آخرین حربه استفاده میشوند.

    غذاهای قبل از مسابقه چه تأثیری بر کارآیی ورزشکار دارد؟ هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتوان در روز یا ساعات قبل از مسابقه مصرف نمود و بدین ترتیب عادت غذایی غلط در زمان تمرین را جبران کرد.همانگونه که رسیدن به بالاترین میزان آمادگی جسمانی ماهها زمان میبرد،رسیدن بدن به وضعیت مطلوب تغذیه ای نیز ماهها طول میکشد.تغذیه مناسب در طول زمان تمرین به شما کمک خواهد کرد که سخت تر تمرین کنید.حجم عضلات را افزایش دهید و ذخایر انرژی مورد نیاز برای بهترین کارآیی در رقابت را اندوخته نمایید.به غذای قبل از مسابقه به عنوان آخرین مرحله از رژیم غذایی زمان تمرین نگاه کنید و به یک حب جادویی که کارآیی شما را از متوسط به عالی افزایش میدهد.
    آیا تغذیه قبل از مسابقات برای همه ورزشکاران یکسان است؟ اگر چه ممکن است خواهان این باشید که دقیقاً بدانید چه زمان،چه چیز و چه مقدار بخورید،ولی هیچ توصیه اختصاصی برای جمیع ورزشکاران وجود ندارد.هیچ رویه یکسانی نیست که برای همه افراد مناسب باشد.شما لازم است که خودتان پیدا کنید چه غذایی برای شما مطلوبتر است.به عنوان مثال برخی از دونده ها میتوانند ظرف یک ساعت قبل از یک مسابقه بزرگ غذا بخورند.حال آنکه سایریندر صورتی که نزدیک به فعالیت شدید غذا بخورند مبتلا به کرامپهای معده می شوند.برخی از ورزشکاران دوست دارند غذای کم حجمی بخورند تا معده و اعصاب خود را آرام کنند.تعدادی دیگر احساس ضعف و بدحالی در آنها می شود.تجربیاتی را در طی ماهها تمرین خود بدست آورید تا به بهترین برنامه و نوع غذا برای خود پی ببرید.البته این امر نیاز به آزمون و خطا دارد.بنابراین اجازه ندهید تا آخرین روزهای قبل از یک مسابقه بزرگ این تجربیات وقت شما را بگیرد.
    مصرف غذای پیش از مسابقه چه زمانی صورت میگیرد؟ زمان مصرف غذای بیش از مسابقه به حجم آن و زمانی از روز که مسابقه برگزار میشود،بستگی دارد.پروتئین و چربی کندتر جذب میشوند.بنابراین غذاهای محتوی پروتئین و چربی باید زودتر از غذاهای پر کربوهیدرات مصرف گردند.هضم غذاهای پر حجم زمان زیادی طول می کشد،حال آنکه غذاهای کم حجم و مایع سریعتر هضم می شوند.
    غذای قبل از مسابقه ترجیحاً باید محتوی چه موادی باشد؟ برای آنکه بهترین کارآیی را داشته باشید همچنین لازم است که بخوبی مایعات دریافت کنید.تمام وعده های غذایی قبل از مسابقه باید محتوی میزان زیادی نوشیدنی(آبمیوه،آب و نوشابه ورزشی)باشند.

    بهترین برنامه غذایی مناسب برای ورزشهای صبح و عصربرای هر ورزشکار چیست؟ مسابقاتی که صبح برگزار میشوند: به هنگام آماده شدن برای یک مسابقه در صبح،شب قبل از مسابقه غذای کاملی را که سرشار از کربوهیدراتهاست مصرف نمایید.با خوردن یک میان وعده پر کربوهیدرات به هنگام خواب غذای شب را تکمیل نمایید.صبحها به قدری زود بیدار شوید تا بتوانید یک صبحانه یا میان وعده سبک مصرف کنید.بسته به زمانی که قبل از مسابقه فرصت دارید،می توانید مقداری پروتئین و چربی در غذای خود بگنجانید.به عنوان مثال دونده ای برای مسابقه 10 صبح آماده میشود می تواند یک کاسه محتوی غلات،یک لیوان آبمیوه و موز(که حدوداً 400-300 کالری را تأمین میکند)را در ساعت 30/7 یا 8 صبح بخورد. مسابقاتی که بعد از ظهر برگزار میشوند: یک صبحانه مفصل بخورید(به عنوان مثال کلوچه،میوه،شیر یا ماست که حدوداً700 کالری دارد.)بسته به زمان مسابقه ناهار ممکن است عبارت از یک میان وعده سبک حاوی 300 کالری(به عنوان مثال یک قطعه نان و یک تکه میوه و یا یک غذای با حجم متوسط شامل پروتئین و چربی و به میزان700-500 کالری باشد(مثال یک ساندویچ،میوه و چوب شور) مسابقاتی که عصر برگزار میشوند: قبل از مسابقه عصر،یک صبحانه و ناهار مفصل سپس یک میان وعده پر کربوهیدرات سبک دو ساعت قبل از رقابت مصرف کنید.خوردن شام را به پایان مسابقه موکول نمایید.


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    تقویت مچ و ساعد برای والیبال
    لزوم تقویت قدرت مچ و ساعد در اغلب ورزشها، مچ و ساعد، در حرکات و مهارتهای ورزشی درگیر می باشند. ورزشهای پرتابی، آبشار و سرو زدن در والیبال، گرفتن چوب گلف و بیسبال، کشتی، صخره نوردی، اسکی روی آب و ... مچ و ساعد قوی می خواهند. ورزشکاران، اغلب برای من توضیح می دهند، که چون هنگام تمرین پشت بازو و جلوبازو، ساعدهایشان هم درگیر می شوند، دیگر نیازی به تمرین دادن این عضلات ندارند. هرچند نظر این ورزشکاران تا حدی درست است، اما باید بدانید همانطور که حداکثر مقاومت یک زنجیر به اندازه مقاومت ضعیف ترین حلقه اش است، حداکثر قدرت بدن هم به اندازه ضعیف ترین عضله اش است. ضعف مچ و ساعد، قدرت بازو و بالاتنه را محدود می کند. صرفا به همین دلیل، لازم است برای تمرین متمرکز مچ و ساعد، وقت کافی بگذارید. تقویت مچ و ساعد، به تسهیل فعالیتهای روزمره هم کمک می کند. با این حساب، تمرین دادن آنها، کاملا معقول بنظر می رسد. تمرینات تقویت مچ و ساعد در ادامه، چهار تمرین اصلی تقویت کننده مچ و ساعد شرح داده می شوند:
    1. داخل ساعد
    این حرکت را هم با هالتر و هم با دمبل می توان انجام داد. روی نیمکت بنشینید و ساعدهایتان را روی رانها بگذارید. هالتر یا دمبلها را طوری بگیرید، که کف دستهایتان بسمت بالا باشد. مچ و انگشتانتان را شل کنید، و میله را تا حد ممکن رها کنید. سپس، مجددا وزنه را بسمت بالا و داخل جمع نمایید. در طول حرکت، ساعدهایتان را به هیچ وجه بلند نکنید. دامنه این حرکت، زیاد نیست. پس برای زیاد کردن آن بی جهت ساعدهایتان را بلند یا بازوهایتان را منقبض نکنید.
















    2. بیرون ساعد
    این حرکت را نیز می توان هم با هالتر و هم با دمبل انجام داد. روی نیمکت بنشینید و ساعدهایتان را روی رانها بگذارید. هالتر یا دمبلها را طوری بگیرید، که کف دستهایتان بسمت پایین باشد. مچهایتان را شل، و میله را تا حد ممکن به زمین نزدیک کنید. سپس وزنه را، بدون جدا کردن ساعد از ران، بسمت بالا و عقب جمع نمایید. دامنه این حرکت هم، زیاد نیست. تمرکز خود را بر درستی انجام کار بگذارید.














    3. پیچ
    این حرکت را با تکه ای چوب که وزنه ای توسط طناب به آن متصل است، انجام دهید. دو طرف تکه چوب را طوری که کف دستهایتان بسمت پایین باشد، بگیرید. تکه چوب را بکمک ساعدها و مچهایتان آنقدر بچرخانید، که طناب، بدور چوب پیچیده شود، و وزنه کاملا بالا بیاید. سپس، چوب را در جهت مخالف، آنقدر بچرخانید، که وزنه دوباره به زمین بیاید.
    4. دَوران
    این حرکت را با دمبل انجام دهید. روی یک نیمکت بنشینید و ساعدهایتان را روی رانها بگذارید. دمبلها را طوری بگیرید، که کف دستهایتان بسمت بالا باشد. بدون جدا کردن ساعد از ران، دمبلها را آنقدر بداخل بچرخانید، که کف دستهایتان رو به زمین قرار بگیرند. سپس، دمبلها را به بیرون بچرخانید، تا کف دستها مجددا به حالت اول بازگردند. تا اینجا را یک تکرار حساب کنید. خاتمه بهتر است، تمرین را سنگین انجام دهید. تمرینهای 1، 2، و 4 را 2 تا 3 ست 12 تا 16 تکراری انجام دهید.












    برای تمرین3، وزنه را 2 تا 3 بار بالا و پایین ببرید. نگذارید مچها و ساعدهایتان نقطه ضعفتان باشند. برای تقویتشان وقت بگذارید. بیش از آنچه فکر کنید، نتیجه خواهید گرفت!


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

    نویسنده : میثم:: 88/6/12:: 2:8 صبح
    مهم‌ترین دغدغه کسانی که غذا خوردن را دوست دارند نگرانی از چاقی است. در طرف مقابل کسانی هم که رژیم می‌گیرند نگران‌اند مبادا بعضی از مواد غذایی مورد نیاز را از دست بدهند. مقدار غذایی که می‌خورید ارتباط مستقیمی با وزن شما و میزان فعالیت‌تان دارد. در عین حال باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید...

    برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، می‌توانید 8 نکته کلی زیر را به خاطر بسپارید:
    1. غلات را از قلم نیندازید غذاهای نشاسته‌ای مانند برنج، سیب‌زمینی، ماکارونی و نان جزو مهم‌ترین مواد غذایی در یک رژیم سالم محسوب می‌شوند. تا جایی که می‌توانید تمام انواع غلات را در وعده‌های مختلف غذایی‌تان امتحان کنید. غذاهای نشاسته‌ای باید تقریبا یک سوم از حجم وعده‌های غذایی که در روز می‌خوریم را تشکیل دهند.

    آنها منابع خوبی برای کسب انرژی و اصلی‌ترین منبع تامین مواد مغذی در رژیم غذایی‌مان به شمار می‌آیند. به علاوه این مواد غذایی سرشار از فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B هستند. برای استفاده و بهره بردن بیشتر از غذاهای نشاسته‌ای شما می‌توانید در تمام طول روز و در وعده‌های مختلف غذایی از آنها استفاده کنید. مثلا برای صبحانه کمی نان به همراه پنیر بخورید. برای ناهارتان یک ساندویچ گوشت آماده کنید و از برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی هم برای شام استفاده کنید. برخی از مردم گمان می‌کنند که غذاهای نشاسته‌ای موجب چاق شدن‌شان می‌شوند اما جالب است بدانید که هر گرم آنها کمتر از یک کالری چربی دارند. فقط دقت کنید که در طبخ این مواد غذایی از حداقل روغن استفاد



    کنید تا کالری‌شان افزایش پیدا نکند و موجب چاقی شما نشوند.

    چرا غلات را انتخاب کنیم
    غلات سبوس‌دار، دارای مقادیر زیادی فیبر نسبت به دیگر مواد نشاسته‌ای است چون غلات به آهستگی هضم می‌شوند، پس می‌توانند به شما کمک کنند تا ساعت‌ها احساس گرسنگی نکنید. غلات، شامل تمام نان‌های سبوس‌دار و کلا انواع نان، ماکارونی و انواع برنج‌های سبوس‌دار هستند.
    2. میوه و سبزی؛ هرچه بیشتر، بهتر
    بیشتر افراد می‌دانند که باید مقدار زیادی میوه و سبزی در روز بخورند، اما متاسفانه هیچ‌گاه به میزان کافی از این مواد استفاده نمی‌کنند. سعی کنید حداقل 5 وعده از انواع سبزیجات و میوه‌ها در طول روز استفاده کنید. شاید این کار از نظرتان سخت و ناشدنی باشد اما باور کنید سخت نیست، فقط کمی همت لازم دارد و اندکی برنامه‌ریزی. به‌طور مثال می‌توانید 5 وعده میوه و سبزی را به این صورت در روز مصرف کنید:

    • یک لیوان آب‌میوه و یک تکه موز به همراه صبحانه
    • یک بشقاب سالاد همراه با ناهار
    • یک عدد گلابی، سیب یا هر میوه دیگری
    •استفاده از انواع سبزیجات به همراه وعده‌های غذایی


    همچنین شما می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، خشک، فریز شده یا آب انواع میوه هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که سیب‌زمینی جزو سبزیجات نیست و یک غذای نشاسته‌ای محسوب می‌شود.
    3. هفته‌ای 2 بار ماهی بخورید ما باید میزان مصرف ماهی را در طول هفته طوری برنامه‌ریزی کنیم که حداقل دو وعده در هفته‌ ماهی بخوریم زیرا ماهی منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین، ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی بدن است. شما می‌توانید از انواع ماهی‌های تازه، فریز شده، کنسروی و حتی ماهی دودی استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که کنسروهای ماهی و ماهی دودی‌ها مقدار زیادی نمک دارند.
    ماهی روغنی چیست؟


    ماهی‌های روغنی انواعی از ماهی‌ها هستند که مقادیر زیادی چربی به نام امگا-3 دارند که مصرف این چربی‌ها کمک زیادی به سالم ماندن قلب می‌کنند.

    خوردن ماهی‌های روغنی چه‌قدر لازم است؟
    هرچند که اکثر افراد، نیاز به خوردن ماهی‌های روغنی در هفته دارند اما خانم‌های باردار و کلا خانم‌هایی که به زودی قصد باردار شدن دارند، باید بیشتر از دو بار در هفته ماهی روغنی بخورند (یعنی حدود 140 گرم).

    ماهی‌های روغنی کدام‌‌اند؟
    ساردین، آزاد، خال مخالی، قزل‌آلا، شاه‌ماهی و مارماهی از جمله ماهی‌های روغنی محسوب می‌شوند. کوسه ماهی، شمشیر ماهی و ماهی شکاری بزرگ همه از جمله ماهی‌هایی هستند که نباید بیشتر از یک بار در هفته آنها را بخورید زیرا سطح بالای جیوه موجود در گوشت‌‌شان ممکن است سلامت‌تان را به خطر بیندازد. کسانی که به صورت مرتب ماهی مصرف می‌کنند بهتر است که از ماهی‌های مختلفی استفاده کنند.


    4. مصرف شکر و چربی‌های اشباع شده را به حداقل برسانید
    بدن ما برای سالم بودن به انواع مواد غذایی از جمله چربی‌ها نیاز دارد اما انتخاب نوع چربی‌هایی که قرار است مصرف کنیم خیلی مهم است. چربی‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

    • چربی‌های اشباع شده که باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند و درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برند.
    • چربی‌های اشباع نشده که برعکس چربی‌های اشباع شده کلسترول خون را پایین می‌آورند. سعی کنید میزان مصرف غذاهای چرب و مخصوصا چربی‌های اشباع شده را در رژیم غذایی‌تان کاهش و در عوض مصرف چربی‌های اشباع نشده را افزایش دهید. چربی‌های اشباع نشده در انواع روغن‌های گیاهی (روغن آفتابگردان، روغن کنجد)، ماهی‌های روغنی، آوکادو و دانه‌ها و مغزها وجود دارند.
    غذاهایی که چربی اشباع شده دارند
    سعی کنید این مواد غذایی را در حجم کمتری مصرف کنید: گوشت قرمز، سوسیس، گوشت‌های چربی‌دار، پنیرهای چرب، کره، شیرینی، مخصوصا شیرینی‌های خامه‌ای، کیک و بیسکوییت، خامه، روغن نارگیل و روغن خرما.



    برای اینکه هم چربی بدن‌تان را تامین کنید و هم سلامت‌تان را به خطر نیندازید، بهتر است از روغن‌های گیاهی و غذاهای کم‌چرب به جای مصرف زیاد روغن و کره استفاده کنید و هنگام مصرف گوشت، تمام چربی‌های اضافه آن را به دقت جدا نمایید.
    غذاهای چرب کدام‌اند؟
    هنگام خرید مواد غذایی به برچسب میزان مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. تمام مواد غذایی استاندارد میزان چربی موجود در 100 گرم‌شان را در برچسبی که روی آنها وجود دارد، نشان می‌دهند. مواد غذایی چرب یعنی موادی که بیش از 20 گرم چربی در 100 گرم‌شان موجود است و وجود 3 گرم چربی یا کمتر در 100 گرم نشان دهنده کم‌چرب بودن آن ماده غذایی است. اگر هم میزان چربی بین 3 تا 20 گرم بود یعنی این ماده غذایی نه خیلی پرچرب است و نه کم‌چرب.
    چربی‌های اشباع شده پرچرب و کم‌چرب
    چربی‌های اشباع شده پرچرب یعنی بیشتر از 5 گرم چربی اشباع شده در 100 گرم‌شان دارند و کم‌چرب‌ها زیر 5/1 درصد چربی اشباع شده در هر 100 گرمشان دارند و طبیعتا چربی بین 5/1 و 5 گرم هم که یعنی شما یک نوع چربی اشباع شده معمولی دارید.

    شکر
    هرچند که بیشتر مردم دنیا زیاد شکر می‌خورند اما همه ما باید سعی کنیم که کمتر از شکر در درست کردن غذا، بیسکوییت، کیک، شیرینی و حتی برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایمان استفاده کنیم. خوردن بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، به خصوص بین غذا احتمال پوسیدگی دندان‌تان را چند برابر می‌‌کند و در نتیجه موجب اضافه وز‌ن‌تان می‌شود که شما می‌توانید با کاهش دادن شکر و قند در غذاهایتان لذت داشتن اندامی زیبا را تجربه کنید.
    غذاهای شیرین کدام‌اند؟
    نگاه کردن به برچسب مقدار مواد تشکیل دهنده ماده غذایی باز هم می‌تواند به کمک‌تان بیاید. اگر شکر موجود در هر 100 گرم از ماده غذایی‌تان بیشتر از 15 گرم بود یعنی آن ماده غذایی شیرین است و خوردن زیادش برای سلامت مضر ولی اگر شکرش زیر 5 گرم در هر 100 گرم بود یعنی سلامتی‌تان را به خطر نخواهد انداخت. شکر بین 5 تا 15 در هر 100 گرم هم یعنی این خوراکی یک خوردنی میانه‌رو است!



    توجه به میزان شکر مصرفی در غذاهایی که به صورت روزمره و مداوم مصرف می‌کنید هم بسیار مهم است.


  • کلمات کلیدی :
  • نظرات شما ()

       1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    101042:کل بازدید
    13:بازدید امروز
    0:بازدید دیروز
    پیوندهای روزانه
    درباره خودم
    با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    میثم
    این وبلاگ حد اقل هر روز و حداکثر هر هفته اطلاعات و مطالب جدیدی اضافه میگردد لطفا نظر هم بگذارید و من رو برای خدمت هر چه بیشتر به شما برای مطلع ساختنتون و بالا بردن اطلاعاتتون یاری کنید با تشکر
    حضور و غیاب

    یــــاهـو

    لوگوی خودم
    با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    لینک دوستان

    خزرفارس
    هر مطلبی به صورت متن

    دسته بندی یادداشت ها
    آموزش آشپزی[9] . پزشکی[3] . اطلاعیه[2] . تغذیه[2] . تناسب اندام[2] . توجهات . جلوگیری از پوکی استخوان . خزرفارس . دانستنیها . دانلود نرم افزار فتوشاپ . دعوت به همکاری . دو وبلاگ عالی . دیدن شبکه های ماهواره ای از روی اینترنت . دکوراسیون . رپیدفایر بازی جنگی جاوا RapidFire java game for mobile . زندیگینامه کریس رونالدو . سندرم روده . عکس ترین‌ها . فرمت جاوا . فیلم . لطیفه(جوک) . مجموعه آرم ها و لوگو های انگلیسی . مجموعه عکسهای طبیعت زیبای زیبا . نرم افزار رایگان مدیریت دانلود Orbit Downloader 2.8.9 . نکاتی درباره تزئینات پنجره . افزایش سرعت سیستم با Auslogics Disk Defrag 2.1.2.50 . اندام ساعت شنی . بازی جاوا . بازی موبایل Indiana Jones and the Lost Puzzles با فرمت جاوا . بیماری پارکینسون . بیوگرافی لیونل مسی . پرتاب موشک هاوک در بازی جذاب . پزشکی . آموزش ویندوز 7 . آموزش کامل قرار دادن لینک ( تگ a ) . آنفلوآنزای جدید H?N? . آنفلوآنزای جدید H?N? / . اس ام اس . اس ام اس های جدید 88(sms) . استفاده از شکلک های جذاب در هر مکان . اطلاع از تماس افراد هنگام اتصال به اینترنت! . پیرمردی در اوهایو . تاریخچه بسکتبال . تاریخچه فوتبال . تبادل لینک خزر فارس با همه سایت ها . تبادل لینک با سایتها و وبلاگها . تصاویر متحرک زیبا برای موبایل . TouchoBurpo v1.0 . UltraISO PE 9.3.5.2716 نسخه ویژه .
    بایگانی
    پزشکی
    ورزشی
    تغذیه
    آموزش آشپزی
    تبلیغات
    دانستنیها
    کدهای وبلاگ
    خانه داری
    موبایل
    آموزش ویندوز
    نرم افزار
    عکس و تصویر
    اشتراک
     

    کدهای جاوا وبلاگ

    قالب وبلاگ

    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    ورزشی - با هم بودن لذت بخش تر از جدا بودن ما انسانیم زندگی را زیبا کنیم
    سفارش تبلیغ
    <{LinkBox}>
    کد لینک باکس

    سفارش تبلیغ
    < Linke!--